Maserati MCXtrema, bezkompromisowy samochód torowy o mocy 730 KM, pojawił się w swoim naturalnym środowisku, czyli na torze. Do końca kwietnia producent planuje przeprowadzić serię testów, aby w końcu dostarczyć pierwszy model produkcyjny do właściciela, co ma nastąpić późnym latem 2024 roku. Docelowo mają powstać 62 egzemplarze niehomologowanego pojazdu.
Jak twierdzi producent, MCXtrema opracowano w celu przełamaniu schematów i wymyśleniu nowych paradygmatów. To jeden z najdoważniejszych współczesnych modeli Maserati. Bazuje na supersportowym MC20. W lutym odbył się jego pierwszy oficjalny test na torze Autodromo Varano de’ Melegari (Parma), gdzie MCXtrema został oddany w ręce głównemu kierowcy testowemu Maserati – Andrei Bertoliniemu – jednemu z najbardziej utytułowanych kierowców w klasie GT z czterema tytułami mistrza świata na pokładzie wspaniałego MC12. Bertolini pracował nad rozwojem 730-konnego Maserati w symulatorze dynamicznym od wczesnych etapów.
Przy opracowywaniu MCXtremy producent wykorzystał najnowszy i najbardziej zaawansowany sprzęt na świecie. Zasadniczy wkład wniósł zespół Virtual Analysis wykorzystujący najnowocześniejszą technologię w symulatorze dynamiki Maserati oraz zespół Powertrain Calibration, odpowiedzialny za zarządzanie ogromną mocą dostarczaną przez silnik Nettuno. Doświadczenie zdobyte podczas opracowywania Maserati MC20, dogłębna charakterystyka każdego komponentu i rygorystyczne testy stanowiskowe silnika, zagwarantowały największą dokładność symulacji zapewniając, że niezwykle znaczący samochód dotrze do etapów testów na torze z danymi podobnymi do walidacji w symulatorze, wymaganymi wyłącznie do precyzyjnego dostrojenia w świecie rzeczywistym.
Wirtualna praca wykonana z MCXtremą obejmowała około 200 godzin w symulatorze dynamiki Maserati i 1000 godzin wirtualnej analizy dla różnych symulacji, a także porównanie z informacjami zwrotnymi z toru, w połączeniu z poprzednimi czterema latami rozwoju MC20 i późniejszymi kontrolami niezawodności silnika. Wszystko to umożliwiło stworzenie samochodu, który reprezentuje obecnie najwyższy poziom zaawansowanej inżynierii i innowacji – doskonały projekt stworzony przez Maserati Centro Stile zbiega się z wymaganiami inżynieryjnymi dotyczącymi wydajnej aerodynamiki dla każdej konfiguracji toru.
Parę słów dodał od siebie Andrea Bertolini, główny kierowca testowy Maserati:
Zabranie nowego samochodu na tor zawsze skutkuje specjalnym, wyjątkowym uczuciem, tak jak w przypadku MCXtremy. Wspaniałe dzieło stworzone do pożerania asfaltu i pokonywania zakrętów, prawdziwy klejnot mechaniki i aerodynamiki, doskonały pod względem równowagi i prowadzenia. Przez wiele miesięcy pracowaliśmy razem z zespołem wysoko wykwalifikowanych i pełnych pasji ludzi czekając na moment, w którym będziemy mogli przenieść gotowy obiekt do jego naturalnego środowiska, po przetestowaniu go w wirtualnych warunkach w zaawansowanych symulacjach. To, co czyni ten samochód wspaniałym, to wyjątkowa praca zespołowa, której efektem jest sportowy samochód przyszłości. Dzięki MCXtrema jeszcze bardziej podnieśliśmy poprzeczkę rozwoju, pracując z myślą o torze i zawsze mając na uwadze potrzeby klienta Maserati, który pozostaje w centrum naszej pracy i któremu ten samochód jest dedykowany. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy: opracowaliśmy kokpit będący skrzyżowaniem myśliwca z jednomiejscowym bolidem Formuły 1. MCXtrema to ewolucja MC20 bez homologacji drogowej – w przypadku supersportowego samochodu Trident par excellence pracowaliśmy już obsesyjnie nad jego prowadzeniem i ogólną architekturą, aby uzyskać tę ostateczną, ekstremalną i ekscytującą wersję. MCXtrema to ekscytujący samochód, niepodobny do żadnego innego.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment