Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Maserati na Mille Miglia 2025 – hołd dla historii i przyszłości

Maserati na Mille Miglia 2025 – hołd dla historii i przyszłości

Maserati znów pisze historię Mille Miglia. Klasyczne A6 GCS/53 i nowoczesne modele GranCabrio 490, GranTurismo Trofeo oraz Grecale Trofeo wezmą udział w 40. edycji tego legendarnego wyścigu. To hołd dla dziedzictwa Trójzębu, wpisujący się w obchody Roku Trójzębu.

Za niecały rok Maserati będzie świętować stulecie obecności w wyścigach. W 1926 roku Maserati Tipo 26, pierwszy w historii wóz z logo Trójzębu zwyciężył w Targa Florio, a za jego kierownicą zasiadał Alfieri Maserati.

Tegoroczny przejazd rozpoczął się w Brescii 17 czerwca i zakończy się 21 czerwca, po pokonaniu trasy o długości 1900 km w kształcie ósemki, nawiązującej do pierwszych 12 edycji tego legendarnego wyścigu. Karawana ponad 400 zabytkowych aut reprezentuje 29 krajów.

A6 GCS/53, jeden z najbardziej utytułowanych wozów w historii Mille Miglia, należy do prywatnego kolekcjonera. To dokładnie ten sam egzemplarz, który brał udział w finalnej edycji wyścigu w 1957 roku. Prowadzili go m.in. Luigi Musso. Po 70 latach A6 GCS/53 znów pokona trasę Freccia Rossa. Obecnie przechodzi certyfikację w Maserati Classiche – oficjalnym programie firmy, mającym na celu ochronę dziedzictwa motoryzacyjnego.

Nie tylko A6 GCS/53 stanowi symbol historii. Maserati reprezentują także trzy współczesne modele – GranCabrio 490, GranTurismo Trofeo i Grecale Trofeo, wszystkie w specjalnych malowaniach upamiętniających stulecie logo Maserati.

Mille Miglia to także pokaz technologicznych zmian. Dzięki współpracy z Politechniką w Mediolanie, do rywalizacji wraca GranCabrio Folgore opracowany w grupie Artificial Intelligence Driving Autonomous (AIDA). Po przejechaniu ponad 300 km autonomicznie w 2024 roku, w 2025 startuje w Mille Miglia Green kontynuując badania nad elektryczną i autonomiczną mobilnością.

A6 GCS/53, znany także jako Sport 2000, miał przywrócić dominację Maserati w klasie 2-litrowych samochodów sportowych. Pomimo wielu sukcesów, w całej historii wyścigu nigdy nie sięgnął po zwycięstwo. W 1953 roku, gdy Emilio Giletti zasiadł za jego kierownicą, zajął szóste miejsce w „generalce” i pierwsze w klasie Sport 2 litry. Model był technologicznie zaawansowany, miał krótkoskokowy silnik „Superquadro” z podwójnym zapłonem, dwoma górnymi wałkami rozrządu.

Maserati Classiche chroni motoryzacyjne dziedzictwo marki, wydając Certyfikaty Autentyczności i troszcząc się o konserwację oraz renowacje zabytkowych aut. Certyfikację, nadzorowaną przez komisję ekspertów, przechodzą Maserati starsze niż 20 lat oraz serie specjalne, jak MC12 czy limitowane Quattroporte. Kluczowym zadaniem Maserati Classiche jest produkcja niedostępnych części zamiennych zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami, z użyciem nowoczesnej technologii. Tak odtworzone części zachowują estetykę oryginałów, a zarazem gwarantują większą trwałość.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
P5 i P6 dla Ferrari w GP Kanady 2025
Next post
Kimera Automobili wzięła udział w Villa d’Este i Pebble Beach

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Back
SHARE

Maserati na Mille Miglia 2025 – hołd dla historii i przyszłości