fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Oto pierwszy w pełni elektryczny Abarth – 500e

Oto pierwszy w pełni elektryczny Abarth – 500e

Abarth zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny model, który bazuje na bezemisyjnym Fiacie 500. Model ze skorpionem w logo wyróżnia się nie tylko wyglądem, ale i wyposażeniem ukierunkowanym na osiągi i wrażenia z jazdy. Mowa m.in. o mocniejszej jednostce, sportowym układzie jezdnym, nowymi trybami jazdy oraz generatorze dźwięku.

Pojedynczy silnik elektryczny wytwarza w Abarthcie 500e155 KM i 235 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co stanowi wzrost o 37 KM i 15 Nm w porównaniu z pojazdem, na którym bazuje. Sprint od 0 do 100 km/h trwa o 2 sekundy krócej, czyli 7 sekund. Producent twierdzi, że najnowsze dzieło jest szybsze i bardziej ekscytujące w jeździe miejskiej w stosunku do odpowiedników z napędem spalinowym, co jest zasługą lepszego rozkładu masy, lepszej charakterystyki silnika i szerszemu rozstawowi osi.

Co ciekawe, w komunikacie prasowym nie wspomniano nic na temat ulepszeń podwozia w stosunku do Fiata 500e, które mają obejmować sztywniejsze zawieszenie i szybszy układ kierowniczy. Producent ujawnił jednak, że EV jest o ponad jedną sekundę szybszy na torze Misto Alfa Handling Track w Balocco niż flagowy Abarth 695, co jednoznacznie wskazuje na ustawienia ukierunkowane pod kątem wydajności torowej. 

Kierowca Abartha 500e ma dostęp do trzech trybów jazdy – Turismo redukuje moc do 136 KM i moment obrotowy do 220 Nm na rzecz wydajności ekonomicznej. Scorpion Street daje dostęp do pełnej mocy przy maksymalnej efektywności systemu odzyskiwania energii z hamoawnia, zaś Scorpion Track w pełni i bez kompromisów skupia się na osiągach, kosztem zużycia energii.

Abarth 500e zachował akumulator o pojemności 42 kWh, ale korzysta z nowego systemu szybkiego ładowania 85 kW. Oznacza to wzrost zasięgu o 40 km w mniej niż 5 minut, podczas gdy ładowanie od zera do poziomu 80% potrwa zaledwie 35 minut. Producent jednak przemilczał kwestię maksymalnego zasięgu, ale bezpiecznie można założyć, że ten będzie niższy niż w przypadku bezemisyjnej pięćsetki spod znaku Fiata, która może przejechać do 321 km.

Abarth nie jest fanem cichych EV, więc nadał swojemu nowemu modelowi wyraźne brzmienie. Po pierwsze melodia Nino Roty z Fiata 500e została zastąpiona dźwiękiem strumming guitar, który gra przy pierwszym przekroczeniu 20 km/h. Do tego dochodzi jeszcze opcjonalny system Sound Generator, replikujący ryk silnika benzynowego Abartha. Na szczęście istnieje możliwość wyłączenia tej dość kontrowersyjnej funkcji, którą niektórzy fani Abartha pokochają, a inni uznają za żenującą.

Wizualnie najbardziej uderzającą zmianą w Abarthcie 500e w porównaniu do skromnego Fiata jest przeprojektowany przód. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz wyróżnia się rzucającym w oczy odcieniem Acid Green. Nadkola wypełniają 18-calowe felgi. Z tyłu zmiany ograniczyły się do dyfuzora.

Należy pamiętać, że Abarth 500e jest dostępny zarówno w trzydrzwiowym hatchbacku, jak i dwudrzwiowym cabrio, przy czym ten ostatni zyskał zintegrowany tylny spojler. Z okazji premiery Abartha 500e firma ogłosiła edycję Scorpionissima, ograniczoną do 1949 sztuk. Liczba ta jest nieprzypadkowa i nawiązuje do roku założenia firmy.

Scorpionissima jest dostępna wyłącznie w kolorze nadwozia Acid Green lub Poison Blue w połączeniu ze standardowymi 18-calowymi kołami ze stopu Diamond-Cut Titanium Grey. We wnętrzu znajdziemy tapicerkę Alcantara na desce rozdzielczej i sportowych fotelach kubełkowych, wstawki Titanium Grey, plakietki Acid Green Scorpion i stalowe pedały. Ponadto standardowy 10,25-calowy ekran dotykowy systemu infotainment Uconnect oraz cyfrowy zestaw wskaźników zyskały nową grafikę Performance Pages, która jest unikalna dla Abartha.

Abarth 500e Scorpionissima Edition jest dostępny w internetowej przedsprzedaży wyłącznie dla członków społeczności Abartha. Firma nie podała konkretnych dat, ale podobno pierwsze sztuki mają trafić do klientów w 2023 roku. EV będzie początkowo oferowany w Europie, ale firma planuje eksportować go na inne rynki, w tym do Japonii i Brazylii. Nie wiadomo, czy tzw. pocket rocket trafi do Ameryki Północnej, po wprowadzeniu Fiata 500e w wersji amerykańskiej, która została potwierdzona na 2024 rok.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Elektryczny Fiat 500e powróci do USA w 2024
Next post
Arthur Leclerc awansował do Formuły 2

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Oto pierwszy w pełni elektryczny Abarth – 500e