fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Abarth zdradził kulisy prac nad aktywnym spojlerem w 695 70° Anniversario

Abarth zdradził kulisy prac nad aktywnym spojlerem w 695 70° Anniversario

Chcąc uczcić 70-lecie marki, producent wypuścił na rynek specjalną edycję 695 70° Anniversario. Auto na różne sposoby odwołuje się do kultowych klasycznych modeli. Ale tym, co je wyróżnia, jest przede wszystkim aktywny spojler, testowany w tunelu aerodynamicznym w Orbassano nieopodal Turynu oraz na torze Vallelunga, niedaleko Rzymu. Ten element ma zapewniać lepszą przyczepność podczas jazdy torowej oraz stabilność przy wyższych prędkościach.

Jak twierdzi producent wizja osiągów widziana oczami Carlo Abartha wykraczała poza samo dążenie do mocy, prędkości maksymalnej i przyspieszenia. Jego myśli skupiały się na wielu aspektach, których osiągnięcie było możliwe dzięki badaniom i innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, mającym poprawić aerodynamikę, trzymanie się drogi i siłę hamowania. Do tego nawiązał Luca Napolitano, szef marek Fiat i Abarth w regionie EMEA:

W tym samym duchu wyprodukowaliśmy Spoiler ad Assetto Variabile, który zadebiutował kilka miesięcy temu w limitowanej edycji Abartha 695 70° Anniversario. Jest to jedno z najlepszych i najbardziej kultowych rozwiązań aerodynamicznych dla samochodu drogowego, opracowane w oparciu o filozofię naszego założyciela, który studiował aerodynamikę na torze i na drogach publicznych. Uosobieniem zastosowania aerodynamiki jest słynna, wielokrotnie nagradzana “srebrna torpeda” – Abarth 1000 Bialbero Record Pinininfarina z 1960 r. – która pobiła wiele rekordów prędkości, a w późniejszym okresie, równie słynny Abarth 1000 Corsa z 1966 r. był jednym z pierwszych samochodów na świecie, w którym zastosowano spoiler wyprodukowany przy wykorzystaniu żywicy.

Nowy Abarth 695 70° Anniversario oddaje hołd temu rekordowi dzięki swojemu nowemu spojlerowi nazwanemu Spoiler ad Assetto Variabile. To charakterystyczny komponent wyścigowy Abartha, który przypomina spojlery z lat 80., w tym ten, który zastosowano w Delcie Integrale, jednym z najbardziej wydajnych samochodów rajdowych wszech czasów.

Podobnie, jak w przypadku wyścigów, gdzie nierzadko zdarza się, że technicy ręcznie dostosowują nachylenie spojlera, aby kierowca mógł wpływać na zachowanie pojazdu w zależności od toru, warunków i stylu jazdy, tak i w przypadku Abartha 695 70° Anniversario spojler można regulować ręcznie w 12 pozycjach, z nachyleniem od 0° do 60°. 

Przy maksymalnym nachyleniu (60°), przy prędkości 200 km/h, spoiler zwiększa obciążenie aerodynamiczne o 42 kg. Szczególnie na szybkich torach zapewnia to doskonałą dynamikę i zwiększoną stabilność przy dużych prędkościach. Konkretnym przykładem może być Rome Curve na torze Vallelunga. Spoiler ad Assetto Variabile może wpłynąć na zmniejszenie korekty układu kierowniczego o prawie 40%, dzięki czemu jazda staje się bardziej płynna i efektywna, dając kierowcy większą pewność w prowadzeniu.

Aby osiągnąć taki poziom techniczny, nowy Abarth 695 70° Anniversario został przetestowany w pełnym zakresie tunelu aerodynamicznego na Orbassano, na południe od Turynu, gdzie FCA sprawdza swoje pojazdy. To centrum umożliwiło opracowanie i przetestowanie spoilera Ad Assetto Variabile na Abarthcie 695 70° Anniversario we wszystkich możliwych konfiguracjach i w różnych warunkach położenia pojazdów.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Perel 5. na Nürburgringu w SRO E-Sport. Tonizza pierwszy w generalce
Następny wpis
Giancarlo Fisichella w Q&A – odpowiedział na pytania fanów

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Abarth zdradził kulisy prac nad aktywnym spojlerem w 695 70° Anniversario