Fiat potwierdził, że obecna Panda pozostanie w sprzedaży wraz z elektryczną Pandą nowej generacji przez co najmniej 3 lata, do 2027 roku. Odświeżony model, wzbogacony o pakiet ADAS i cyfrowy zestaw wskaźników, otrzymał nazwę Pandina.
Fiat Pandina to najnowsza ewolucja Pandy trzeciej generacji, która pozostaje w sprzedaży w dużej mierze niezmieniona od czasu jej pierwotnego debiutu w 2011 roku. Z biegiem lat ten miejski samochód otrzymał technologię mild-hybrid, ulepszony system informacyjno-rozrywkowy i nowe wersje wyposażenia, ale najnowsza aktualizacja koncentruje się na dodaniu technologii i funkcji bezpieczeństwa.
Pandina jest nazywana najbezpieczniejszą Pandą w historii, ale w rzeczywistości zyskała tylko dość podstawowy pakiet ADAS, zgodnie z wymogami przepisów bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Standardowe wyposażenie obejmuje zaawansowany system hamowania awaryjnego, asystenta utrzymania pasa ruchu, wykrywanie senności kierowcy i rozpoznawanie znaków drogowych, możliwe dzięki nowej kamerze na przedniej szybie. Do tego dochodzą automatyczne światła drogowe, nieaktywny tempomat, tylne czujniki parkowania i łącznie sześć poduszek powietrznych.
Wnętrze Pandiny zostało wzbogacone o nowy 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który oferuje trzy różne tryby graficzne i prezentuje nowy system ADAS w akcji. Jest on połączony z 7-calowym ekranem dotykowym systemu informacyjno-rozrywkowego, białą deską rozdzielczą i lekko przeprojektowaną kierownicą. Wreszcie fotele mają tapicerkę z ekologicznej przędzy Seaqual z logo Pandina na oparciach siedzeń i żółtymi podwójnymi szwami.
Wygląd zewnętrzny nawiązuje do awanturniczego wyglądu Pandy w odmianie City Cross, z kilkoma unikalnymi akcentami. Obudowy lusterek są pomalowane na żółto, a na kołpakach kół znajduje się urocza twarz pandy. Napis Pandina można znaleźć na tylnych szybach i listwach bocznych. Oprócz istniejącej palety kolorów Pandy (Gelato White, Cinema Black, Passione Red i Italia Blue), edycja specjalna jest również dostępna w kolorze Positano Yellow, który można połączyć z czarnym dachem.
W komunikacie prasowym nie wspomniano o żadnych aktualizacjach mechanicznych – co oznacza, że Pandina będzie nadal korzystać z tego samego trzycylindrowego silnika Firefly o pojemności 1 litra o mocy 70 KM. Moc przenoszona jest na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej ręcznej przekładni.
Pomimo 13-letniej konstrukcji, Panda pozostaje bestsellerem w segmencie samochodów miejskich zarówno we Włoszech, jak i w Europie. Należy pamiętać, że Fiat sprzedał ponad 8 milionów egzemplarzy różnych generacji tego modelu od debiutu w 1980 roku.
Co ciekawe, niedawny wzrost popytu ze strony klientów skłonił włoskiego producenta samochodów do zwiększenia produkcji o około 20%. Fiat potwierdził, że wytwarzanie modelu będzie kontynuowane w zakładzie Giambattista Vico w Pomigliano d’Arco w południowych Włoszech, co najmniej do 2027 roku co oznacza, że pozostanie on w sprzedaży wraz ze swoim w pełni elektrycznym następcą.
Sprzedaż nowego Fiata Pandina rozpocznie się na głównych rynkach europejskich latem 2024 roku, zbiegając się w czasie z debiutem nowej generacji. Może to być powód, dla którego Fiat wybrał nową nazwę dla starego modelu
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment