Produkcja najlepiej sprzedającego się masowego EV w Europie jest wstrzymywana przez braki części. Dlatego Stellantis zamierza podwoić produkcję popularnej pięćsetki, jeśli będzie w stanie zdobyć wystarczającą liczbę mikroprocesorów, o czym wspomniał prezes Carlos Tavares.
Niska jak na samochód w pełni elektryczny cena detaliczna Fiata New 500 sprawia, że jest on popularnym wyborem, zwłaszcza wśród mieszkańców zatłoczonych europejskich miast, którzy nie chcą wydawać pieniędzy na Teslę. Jego stylistyka retro, podobna do benzynowego 500 również przyciąga nabywców.
Tavares powiedział, że Stellantis mógłby z łatwością podwoić lub nawet potroić produkcję bezemisyjnej pięćsetki, ale jest ona ograniczona przez niedobory półprzewodników i innych części, a nie przez dostępność pakietów baterii:
Możemy wyprodukować 90 000 sztuk w tym roku i mamy portfel zamówień na ich sprzedaż. Pracujemy ciężko, aby to osiągnąć, ale nie jesteśmy pewni, czy to się uda. Potencjał sprzedażowy jest ogromny, ale wąskim gardłem pozostaje łańcuch dostaw stanowiący przeszkodzę w zwiększeniu produkcji.
Według raportu rocznego FCA Italy, w zeszłym roku Stellantis zbudował 46 249 sztuk w pełni elektrycznej pięćsetki. W pierwszej połowie zwiększył produkcję o 54% rok do roku, do 38830 sztuk, co pokazują dane FIM-CISL.
W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy Fiat sprzedał 37 868 sztuk Nowej 500, co stanowi wzrost o 65% w okresie styczeń-lipiec 2021 r. i czyni go trzecim najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym modelem za dwoma pojazdami premium – Teslą model Y i 3, które sprzedały się odpowiednio w nakładzie 46 925 i 40 923 sztuk.
Według związkowców Mirafiori obecnie buduje 360 sztuk EV dziennie w dwóch zmianach, co daje około 80 000 sztuk rocznie. Uruchomienie nocnej zmiany może przyczynić się do wzrostu produkcji do ponad 100 000 egzemplarzy w 2023.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment