Ferrari po raz trzeci z rzędu otrzymało tytuł najlepszego silnika roku. Swoją zwycięską passę zawdzięcza modelom 488 GTB, 488 Spider i 488 Pista, napędzanym V8 o pojemności 3,9 litra. Producent z Maranello został doceniony także za 6,5-litrową motor V12, który znajduje się pod maską 812 Superfast.
W 2016 roku jednostka 488 zachwyciła jurorów, w szczególności Grahama Jonhsona, jednego z prezesów zarządu UKIP Media & Events, organizującego konkurs:
Dla silników turbodoładowanych to ogromny krok naprzód pod względem wydajności, osiągów i elastyczności. To bez wątpienia najlepsza produkowana dzisiaj jednostka i na zawsze zostanie zapamiętana jako jedna z najlepszych kiedykolwiek produkowanych.
Dwa lata później ten sam silnik robi równie piorunujące wrażenie, co potwierdzają słowa Deana Slanvicha, współprzewodniczącego nagrodzie International Engine of the Year:
W modelu 488 GTB ośmiocylindrowy silnik o pojemności 3,9 litra był niemal idealnym przykładem wysokowydajnego motoru turbodoładowanego, który ustawił poprzeczkę tak wysoko, że zepchnął na bok rywalizujące z nim układy napędowe. Mimo to Ferrari go zmodernizowało i dostosowało do 488 Pisty. Najlepszy silnik na świecie stał się jeszcze lepszy. Bez wątpienia mamy do czynienia z mistrzowskim warsztatem inżynierskim Ferrari. Brak tzw. turbo laga, fantastycznie dostarczana moc, surowe emocje, donośny skowyt i tak dużo mocy – to Ferrari V8 to dzieło sztuki.
Silnik Ferrari zdobył 486 punktów od 68 jurorów. 3-litrowa jednostka turbodoładowana opracowana przez Porsche zgarnęła 198 punktów, co pozwoliło na uzyskanie drugiej najwyższej lokaty. Ostatnie miejsce podium zajęło 6,5-litrowe V12 z Ferrari 812 Superfast ze 158 punktami.
W odmianie Pista 3,9-litrowy silnik V8 generuje potężną moc 710 KM i 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To tym bardziej imponujące jeśli weźmiemy pod uwagę niską masę własną, wynoszącą zaledwie 1280 kg „na sucho”. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 2,85 sekundy, a do 200 – 7,6 sekundy. Według danych producenta, autem można pomknąć nawet 340 km/h. Pista stanowi kontynuację modeli takich, jak 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia i 458 Speciale.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment