Lancia Thema to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli włoskiej marki z lat 80. i 90. Choć większość egzemplarzy powstała jako sedan, Lancia zdecydowała się również na produkcję wariantu kombi. Co ciekawe, nadwozie projektowały dwie firmy: Pininfarina i Zagato, jednak do produkcji seryjnej wybrano projekt Pininfariny. W efekcie powstały tylko dwa prototypy Thema Kombi Zagato.
Jeden z nich należał do Gianniego Agnellego, legendarnego włoskiego przemysłowca i szefa Fiata. Jeździł nim przez dwa lata, zanim samochód trafił w inne ręce, ale przez cały czas pozostawał we Włoszech. Wyróżnia się czarnymi słupkami D oraz nieco zmodyfikowaną tylną klapą. Lancia Thema Zagato wciąż prezentuje się świetnie, a licznik przebiegu wskazuje 92 329 km.
Historia tego modelu zaczęła się w 1985 roku, kiedy to Zagato zaprezentowało swój projekt kombi podczas Salonu Samochodowego w Genewie, natomiast Pininfarina przedstawiła swoją wersję kilka miesięcy później we Frankfurcie. Ostatecznie to projekt Pininfariny wszedł do produkcji, a wersja Zagato pozostała unikalnym prototypem.
20 kwietnia RM Sotheby’s wystawi to wyjątkowe kombi na aukcję. Przewidywana cena może sięgać od 80 do 160 tys. euro. Co ciekawe, Agnelli rozstał się z tym samochodem po dwóch latach użytkowania, jednak auto nigdy nie opuściło Włoch. Mimo wieku wnętrze pojazdu zachowało się w doskonałym stanie, a niebieskie materiałowe fotele noszą minimalne ślady zużycia.
Na tej samej aukcji pojawią się również dwa inne samochody należące niegdyś do Agnellego. Pierwszy to Fiat Panda z 1986 roku, który wykorzystywany był podczas wyjazdów narciarskich w St. Moritz. Auto zostało niedawno odrestaurowane przy przebiegu 119 768 km. Szacuje się, że osiągnie cenę do 40 000 euro. Drugim modelem jest Fiat 130 Familiare z 1974 roku, jeden z zaledwie trzech egzemplarzy zbudowanych w tej konfiguracji. Posiada charakterystyczne boczne wykończenia przypominające drewno. Jego wartość może sięgnąć nawet 300 000 euro.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment