fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

VIII Rally Costa Brava Historic 2011

VIII Rally Costa Brava Historic 2011

costa thumb

Słoneczna, kwietniowa Barcelona potrafi zaskoczyć nawet najbardziej wprawionego turystę, tym bardziej miłośnika prawdziwej motoryzacji. Oto spacerując sobie w centrum miasta można natknąć się na… Lancię Stratos w barwach Alitalia!

 

Po chwili z niemniejszym rykiem przelatuje obok Fiat X1/9 i Lancia Beta Coupe. Podążając za ich dźwiękiem trafiamy na plac na wzgórzu Montjuïc, po brzegi wypełniony klasycznymi rajdówkami. Miejsce to nie jest przypadkowe. Na wzgórzu Montjuïc w przeszłości odbywały się uliczne wyścigi Formuły 1. Ten uliczny tor jest uznawany za jeden z najciekawszych w historii F1. Ostatni wyścig w tym miejscu odbył się w roku 1975, kiedy to bolid Rolfa Stommelena opuścił trasę, zabijając 5 osób. Jednak od 8 lat tor ożywa na nowo dzięki klasycznym autom rajdowym i imprezie, na którą właśnie trafiliśmy – Rally Costa Brava Historic. 
 
 
 
 
Rajd Costa Brava Historic jest rajdem na regularność, w którym mogą brać udział samochody z przed 1985 roku. Na tegorocznej edycji stawiło się 127 załóg reprezentujących 25 różnych marek aut rajdowych i 9 narodowości. Najliczniej reprezentowana była Belgia, z której na rajd przyjechało 30 załóg. Na niektórych autach  dostrzec można było jeszcze ślady naklejek po niedawnym, warszawskim starcie do Monte Carlo Historique!
 
Trasa rajdu liczyła 1100 km, z czego 472 to odcinki specjalne. Zawodnicy rywalizowali ze sobą w wielu ciekawych miejscach, jak choćby wspomniane wcześniej Montjuïc, czy też obecny tor F1 Circuit di Catalynua. Trasa rajdu wiodła z Barcelony przez tor gokartowy w Sils, do miejscowości Lloret del Mar na wybrzeżu Costa Brava. 
 
Uczestnicy zmagali się z wieloma trudnymi próbami. Na torze gokartowym w Sils zadaniem było utrzymanie średniej prędkości 50 km/h, co przy ciasnej konfiguracji toru oznaczało dość ostrą jazdę. W miejsc, gdzie obecnie rozgrywane jest Grand Prix Hiszpanii, na specjalnie przygotowanej próbie należało uzyskać czas referencyjny, by następnie w kolejnych dwóch przejazdach dokładnie go powtórzyć (!). Emocji zatem nie brakowało. 
 
 
 
 
 
Nie było nam dane uczestniczyć w całym rajdzie, więc możemy zaprezentować tylko wrażenia ze wzgórza Montjuïc, gdzie odbywały się przygotowania do startu rajdu. Musicie przyznać, iż na tle Palau Nacional (pałacu narodowego –  neobarokowego pałacu w którym obecnie znajduje się Narodowe Muzeum Katalonii), klasyczna broń rajdowa prezentuje się niesamowicie! Było w czym wybierać:  nie tylko włoska maszyneria reprezentowana była bardzo licznie – pojawiło się też sporo sprawdzonych konstrukcji niemieckich oraz francuskich. Porsche 911, 924, 914/8, BMW 2002 Ti, Fiaty… a nie przepraszam, Seaty (licencyjne odpowiedniki) 600, 127, 124, czy też bardzo bojowy Peugeot 205 T16! Słowem – uczta! Chyba każdy miłośnik klasyków chciałby zajrzeć na taką imprezę… 
 
 
Z kronikarskiego obowiązku wspomnieć należy jeszcze, że rajd wygrała hiszpańska załoga Carles Miró-Jesús Arriezu na Porsche 911 SC, a na kolejnych miejscach uplasowali się Felip Rigat-Sebastià Gispert na BMW 2002 i Gustavo Martel-Nicolás Sánchez na Porsche 911-T. Stratos, który przyciągnął nas na imprezę –  niestety, wycofał się w trakcie rajdu.
 
Tekst: Jakub Strzemżalski
Zdjęcia: Maciej Tarkowski, Piotr Szymański
Poprzedni wpis
Ponad 8000 km w 14 dni w Alfa Romeo!
Następny wpis
Kolekcja prototypów Bertone na sprzedaż

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

VIII Rally Costa Brava Historic 2011