fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Kolekcja prototypów Bertone na sprzedaż

Kolekcja prototypów Bertone na sprzedaż

Lamborghini MarzalPodczas tegorocznego Concorso d’Eleganza Villa D’Este w Spazio Villa Erba w Cernobbio nad jeziorem Como, odbędzie się jedna z najciekawszych aukcji organizowanych w tym roku. Na sprzedaż zostaną wystawione futurystyczne prototypy studia stylistycznego Carrozzeria Bertone.
Już sam konkurs elegancji w Concorso d’Eleganza Villa D’Este jest niesamowitym wydarzeniem, które przyciąga pasjonatów zabytkowej motoryzacji z całego świata. W tym roku dodatkową atrakcją będzie spektakularna aukcja. Organizator, jakim jest firma RM Auctions, zaskoczył w tym roku wszystkich oferując nie będące nigdy wcześniej w sprzedaży unikalne pojazdy koncepcyjne Bertone. Modele pochodzą  z likwidowanego muzeum Bertone i powstały wyłącznie w jednym egzemplarzu. 
Są to Lamborghini Marzal (1967), Lancia Stratos HF Zero (1970), Chevrolet Testudo (1963), Lamborghini Bravo (1974), Lamborghini Athon (1980) i Lancia Sibilo (1978). Modele te często kreowały kierunek, w jakim miał się rozwijać design poszczególnych marek. Swoją liną i rozwiązaniami nie tylko wybiegały mocno w przyszłość, ale stawały się bazą dla powstawania modeli seryjnych. 
Za najbardziej wartościowy model uważa się Lancię Stratos HF Zero. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas salonu samochodowego w Turynie w 1970 roku. Autorem tego odważnego projektu był Marcello Gandini, znany z takich modeli jak Lamborghini Countach, De Tomaso Pantera czy Fiat X1/9.  
Stratos HF Zero posiadał jedną z pierwszych karoserii w kształcie „klina”. Kształt ten stał się później dominującą formą  stosowaną w stylizacji samochodów sportowych lat 70. i 80. Prototyp napędzał widlasty, czterocylidrowy (V4) silnik o pojemności 1600 cm3 i mocy 135 KM. Koncept dał początek seryjnemu modelowi, jakim była Lancia Stratos (napędzana V6 z Ferrari), na bazie którego powstała jedna z najbardziej bezkompromisowych rajdówek lat 70.  Według przypuszczeń, futurystyczna Lancia powinna osiągnąć cenę między 1,5 a 2 mln euro.  
Kolejnym modelem Lancii nawiązującym do seryjnej Stratos jest Sibilo. Premiera tego konceptu przeszła bez większego echa. Pokraczna karoseria nie przypadła do gustu zwiedzającym salon samochodowy w Turynie w 1978 r. Prototyp technicznie bazował na podwoziu Stratosa. Jego wartość szacuje się na 100 tys. euro.
Kolejnym oferowanym prototypem Bertone, który uważany jest za równie cenny co Startos Zero, jest  Lamborghini Marzal. Czteromiejscowe (2+2 Coupe autorstwa Gandiniegio) nie weszło nigdy do produkcji, stało się jednak bazą dla wprowadzonej do produkcji rok później  Espady. 
Auto charakteryzuje się całkowicie przeszklonymi drzwiami unoszomi do góry (podobne rozwiązanie jak w Mercedesie 300L Gullwing). Wyposażony jest w rzędowy silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 172 KM. Nie była to zupełnie nowa konstrukcja, a połowa silnika v12 z Miury.  Auto może rozpędzić się do 225 km/h. Za kierownicą tego prototypu pojawił się książę Rainier III z Grace Kelly podczas Grand Prix Monaco w1967 roku. Tak jak w przypadku Stratosa Zreo, RM Auctions wycenia Marzala na kwotę między 1,5 a 2 mln euro. 
Kolejnym modelem rodem z  Sant’Agata jest Bravo. Zaprojektowany jako następca Urraco był bardzo blisko produkcji seryjnej. Auto napędza silnik V8 o pojemności trzech litrów i mocy 300 KM. Auto rozpędza się do prędkości 275 km/h. Intensywnie testowane, przed ostateczną decyzją o zaniechaniu produkcji seryjnej, zrobiło niecodzienny przebieg jak na prototyp, który wynosi 65 tys. km. Szacowana wartość tego modelu to kwota między 200 a 250 tys. euro. 
Najbardziej niesamowitym konceptem Lamborghini jest Athon, którego stylistyka znacznie wykraczała poza czasy lat 80. Nazwany imieniem egipskiego boga władającego promieniami słonecznymi, był ostatnim samodzielnym konceptem Lamborghini. W tym samym roku firma ogłosiła bankructwo.
Bazą do powstania tego prototypu był Silhouette. Futurystycznego roadstera napędzał trzylitrowy silnik o mocy 260 KM . Koncept wyceniany jest na 150-200 tys. euro. 
Ostatnim prototypem Bertone oferowanym na aukcji jest Chevrolet Tesudo, zbudowany na bazie popularnego Corvaira. Karoseria o wysokości zaledwie 106 cm ma bardzo elegancko poprowadzoną linie nadwozia. Jednak najbardziej unikatowy jest sposób, w jaki otwierają  się drzwi – to unoszona do góry, jednoczęściowa kopuła łącząca szyby boczne, szybę czołową oraz całkowicie szklany dach. Specjaliści wyceniają Chevroleta Tetsudo na kwotę 500-800 tys. euro.
Oprócz wymiennych prototypów Carrozzeria Bertone, RM  Auctions wystawi na sprzedaż przeszło 30 unikalnych samochodów. Wśród najcenniejszych egzemplarzy zobaczymy m.in. Mercedes-Benza 540K zbudowanego dla indyjskiego maharadży, prototypowego Forda GT40 Roadster, jedno z osiemnastu Ferrari 250 MM Berlinetta, Talbot-Lago T150C-SS oraz Bugatti 57SC Atalante.  Szacowana średnia wartość każdego z pojazdów w kolekcji sięgnie prawie miliona euro.
Tekst: Jakub Ziółkowski
Zdjęcia: materiały prasowe Bertone, RM Auctions
Poprzedni wpis
VIII Rally Costa Brava Historic 2011
Następny wpis
TZ3 Stradale

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Kolekcja prototypów Bertone na sprzedaż