fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

33 Stradale, Carabo i Montreal w kolejnym odcinku Storie Alfa Romeo

33 Stradale, Carabo i Montreal w kolejnym odcinku Storie Alfa Romeo

W ramach kolejnej odsłony Storie Alfa Romeo, włoski producent przybliżył sylwetki trzech pojazdów – 33 Stradale, Carabo i Montreal.

Modele 33 Stradale i Carabo nie mogły się bardziej od siebie różnić. Stanowiły dwa różne światy. A łączyło je bardzo wiele, powstały bowiem na tej samej platformie. I jak twierdzi producent, wszystkie auta były opracowywane przez Alfę Romeo z myślą o rywalizacji. 

W 1957 roku rozpoczęto pracę nad realizacją 33 projektów. Giuseppe Luraghi, ówczesny dyrektor Alfy Romeo, poprosił swój zespół o stworzenie auta, które zdobędzie sukcesy w seriach wyścigowych i przyciągnie uwagę mediów. Pierwsza rama Tipo 33 zaprojektowana przez Alfę Romeo trafiła do warsztatów Autodelty w 1965 roku. Konstrukcja rurowa wykonana była ze stopu aluminium i miała wbudowany zbiornik paliwa. W przedniej części, struktura wykonana z magnezu stanowiła doskonałe podparcie dla zawieszenia przedniego, chłodnic, układu kierowniczego i pedałów. Silnik i przekładnie zamontowano wzdłużnie. Nadwozie wykonano z włókna szklanego w celu redukcji masy. W efekcie auto ważyło tylko 600 kilogramów, spełniając tym samym normę masy minimalnej.

Dla tak ambitnego (i innowacyjnego) projektu krótkie terminy rozwoju były nierealistyczne. Minęły prawie dwa lata, nim 33 było gotowe do wyścigu. Do pierwszych testów samochód zaadoptował 4-cylindrowy TZ2 o pojemności 1 570 cm³, a w międzyczasie opracowano zupełnie nowy silnik V8 o pojemności dwóch litrów i mocy 230 KM.

Pierwsza 33-ka od razu otrzymała przydomek Periscopica (Peryskop) ze względu na specyficzny wlot powietrza. Pojazd zadebiutował podczas próby czasowej we Fléron, niedaleko Liège. Za kierownicą zasiadł główny kierowca testowy Autodelty – Teodoro Zeccoli. Po latach skrupulatnych przygotowań, 12 marca 1967 roku, 33-ka wkroczyła do świata sportów motorowych. Na zwycięstwa nie trzeba było długo czekać, wręcz przeciwnie. Auto zdobywało liczne sukcesy w najbardziej liczących się seriach rozgrywanych na najsłynniejszych torach świata. Trzydziestkatrójka szybko zyskała miano światowego lidera.

Kiedy Alfa Romeo zdecydowała się wyprodukować 33 w bardzo małej liczbie dla osób prywatnych, powstała potrzeba opracowania nowego nadwozia o sportowym charakterze, przystosowanego do publicznych dróg. Projekt został powierzony Franco Scaglione. Urodzony we Florencji w rodzinie arystokratycznej, studiował inżynierię lotniczą do czasu, gdy został wcielony do wojska. Następnie wyruszył na front libijski, po czym trafił do niewoli w Tobruku. Wrócił do Włoch pod koniec 1946 roku. Zdeterminowany, by nie wznowić studiów, postanowił zostać projektantem samochodów: najpierw w Pinin Farinie, potem u Bertone. Wkrótce pracował już jako wolny strzelec. Scaglione włożył całą swoją wiedzę techniczną i kreatywną w projekt 33 Stradale, co zaowocowało powstaniem arcydzieła, w którym innowacyjność stylu łączy się z funkcjonalnością i aerodynamiką.

Maska 33 Stradale otwiera się całkowicie, aby poprawić dostęp do elementów mechanicznych. Po raz pierwszy w samochodzie dopuszczonym do ruchu ulicznego zastosowano drzwi otwierane ku górze, unoszące się na wysokość nieprzekraczającą 1 metr nad ziemią. Jedyną różnicą w stosunku do wersji wyścigowej był zwiększony o 10 cm rozstaw osi oraz rama stalowa zamiast aluminiowej. Silnik pozostał niezmieniony – wytwarzał aż 230 KM. Auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w czasie 5,5 sekundy i potrafiło rozpędzić się do 260 km/h.

Oficjalny debiut auta miał miejsce w 1967 roku podczas targów motoryzacyjnych Turin Motor Show. Jednak wcześniej za zamkniętą kurtyną auto pokazano entuzjastom i ekspertom. W dniu 10 września 1967 roku na Monzie odbyła się 9. runda w kalendarzu Mistrzostw Świata Formuły 1. I przeszła do historii ze względu na świetny występ Jima Clarka i debiut jednego z najpiękniejszych samochodów wszech czasów. W momencie wprowadzenia na rynek, model 33 Stradale był najdroższym samochodem. Wyprodukowano zaledwie 12 egzemplarzy w nadwoziu Scaglione. 

Carabo

Model Carabo pod względem mechanicznym miał bardzo dużo wspólnego z 33 Stradale. Co prawda okrągłe linie zniknęły, ale wysokość obu pojazdów pozostała ta sama. Sama nazwa Carabo nawiązuje do chrząszczy biegaczowatych (Carabidae). Kolory: zielony i pomarańczowe akcenty, także są inspirowane światem owadów. 

Montreal

W 1967 r. na Międzynarodowej i Powszechnej Wystawie w Montrealu, kraje z całego świata zaprezentowały swoje najlepsze osiągnięcia techniczne i naukowe. Alfa Romeo została poproszona o stworzenie technologicznego symbolu Expo – modelu, który będzie reprezentował „najwyższe aspiracje współczesnego człowieka w zakresie samochodów”. Satta Puliga i Busso zwrócili się o pomoc do firmy Bertone, która zleciła Gandiniemu zaprojektowanie nadwozia i wnętrza. Efekty wynagrodziły ciężką pracę.

Goście z Ameryki Północnej bardzo docenili elegancję samochodu i jego wyposażenie. Idąc za ciosem producent opracował cywilną wersję, która została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1970 roku. W przeciwieństwie do oryginalnego konceptu, ten Montreal korzystał z silnika V8 na bazie Tipo 33, ale o pojemności zwiększonej do 2.3 litra i mocy ograniczonej do 200 KM. 

Model robił wrażenie także ze względu na szeroką gamę kolorów pastelowych i metalicznych, począwszy od zielonego, przez srebrny, pomarańczowy i na złotym skończywszy. We współcześnie oferowanych modelach znajdziemy odcienie inspirowane 110-letnią historią marki, w tym kolory: Red Villa d’Este, Ocher GT Junior i Montreal Green

Wcześniej w ramach tej samej serii Alfa Romeo przybliżyła sylwetki takich modeli jak: 24 HP, 6C 1750, 6C 2500, Alfetty 158/159, Giulii i Giulietty i Duetty.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Macan Turbo, Stelvio Q i RS Q3 w wyścigu na prostej
Następny wpis
Enzo Ferrari sprzedane za 2,64 mln dolarów

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

33 Stradale, Carabo i Montreal w kolejnym odcinku Storie Alfa Romeo