fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

„Historie Alfy Romeo” to nowa seria internetowa dla uczczenia 110. rocznicy

„Historie Alfy Romeo” to nowa seria internetowa dla uczczenia 110. rocznicy

Włoski producent samochodów rusza z nową internetową serią Historie Alfy Romeo w celu przypomnienia 110-letniej historii marki, która rozpoczęła się 24 czerwca 1910 roku wraz z założeniem fabryki A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili).

Na pierwszy ogień idzie model 24 HP, wyposażony w 4-cylindrowy silnik o pojemności 4 litrów, wytwarzający 42 KM. Auto rozwijało prędkość 100 km/h i wyróżniało się dobrymi osiągami oraz dbałością o detale, a co za tym idzie – zostało dobrze przyjęta na rynku. W 1911 roku zadebiutowała odmiana Corsa oferująca niższą masę własną, większą moc oraz lepsze osiągi. W 1913 roku za kierownicą tego pojazdu Nino Franchini zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze miejsce w swojej kategorii w wyścigu Parma-Poggio di Berceto

W 1913 roku Alfa Romeo opracowała model 40/60 HP o bardziej zaawansowanej aerodynamice, dzięki której pojazd na prostej był w stanie pomknąć 139 km/h. Wkrótce jednak wybuchła I Wojna Światowa, która zmieniła zasady gry dla wszystkich, w tym dla marki A.L.F.A. Fabryka zaczęła wytwarzać amunicję i silniki lotnicze – z myślą o tym powstały nowa kuźnia i odlewnia. Liczba pracowników w zawrotnym tempie przekroczyła 1200 osób. 

Nicola Romeo to jedna z ważniejszych postaci we wczesnych dziejach firmy. Podczas wojny przejmował duże firmy z sektora inżynieryjnego. Zdecydował się także na zakup przedsiębiorstwa A.L.F.A. Po sporach sądowych ze starymi właścicielami pojazdy zaczęły być sprzedawane pod nazwą Alfa Romeo. Filozofia samej marki pozostała niezmieniona – wciąż inżynierowie skupiali się na opracowywaniu eleganckich, szybkich pojazdów o wyjątkowym charakterze.

W 1921 roku na londyńskim salonie samochodowym zaprezentowana została Alfa Romeo RL. Korzystała z 6-cylindrowego silnika o pojemności 3 litrów i mocy 56 KM. Prowadziła się bardzo precyzyjnie i była szybka. Stanowiła świetną bazę pod samochód wyczynowy, o czym świadczy wypuszczenie w 1923 roku na rynek odmian wyścigowych Corsa o obniżonej do 980 kg masie. Powstały z myślą o triumfie w Targa Florio, co też się udało osiągnąć z Ugo Sivoccim. Wtedy też się narodziła submarka Quadrifoglio, bowiem zwycięski samochód pojawił się na linii startu z zieloną, czterolistną koniczyną na białym tle.

Do zespołu Alfy Romeo dołączył Vittorio Jano, młody projektant z Piemontu, który mógł pochwalić się bogatym doświadczeniem dzięki pracy w Fiacie nad budową silników i ram nadwozi. Z jego pomocą wprowadzono na rynek GP P2, które zmiotło z powierzchni konkurencję na trasie Circuiot di Cremona z Ascarim za kierownicą. Średnia prędkość na całym odcinku wyniosła 158 km/h. W ten oto sposób Alfa Romeo wspięła się na sam szczyt motorsportu, triumfując wkrótce na pierwszych Mistrzostwach Świata zorganizowanych przez Association of Recognized Automobile Clubs. Aby uczcić sukces do logo marki dorzucono wieniec laurowy. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Kierowca LaFerrari rozpędził się do 372 km/h na niemieckiej autostradzie
Następny wpis
Bizzarrini BZ-2001 Concept jest na sprzedaż

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

„Historie Alfy Romeo” to nowa seria internetowa dla uczczenia 110. rocznicy