fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Duetto bohaterem kolejnego odcinka Storie Alfa Romeo

Duetto bohaterem kolejnego odcinka Storie Alfa Romeo

W ramach kolejnego odcinka Storie Alfa Romeo, włoski producent samochodów przybliżył historię modelu Duetto, który – jak wspomniał Steve McQueen latem 1966 roku – potrafił dużo wybaczyć, do tego za atut miał wygląd.

Auto zadebiutowało podczas targów w Genewie w 1966 roku, a kilka miesięcy później Steve McQueen – kolekcjoner supersamochodów i utalentowany kierowca, który w 1970 roku zajął drugie miejsce w swojej kategorii w 12 Hours of Sebring z Peterem Revsonem w zespole  – miał okazję jeździć jednym z pierwszych egzemplarzy 1600 Spider w USA. Alfa Romeo zachwycała dając ogrom frajdy z jazdy oraz ciesząc oczy. 

Rok później młody Dustin Hoffman jeździł tym autem na wysokich obrotach do muzyki Simona & Garfunkela na potrzeby filmu The Graduate (Absolwent). Auto wkrótce zaczęło się pojawiać w kolejnych produkcjach i zyskało status kultowego. Jeden egzemplarz na własność miał słynny Muhammad Ali. Do tego dysponował on spersonalizowaną tablicą „Ali Bee”, nawiązującą do słynnego motto Float like a butterfly, sting like a bee (latać jak motyl, żądlić jak pszczoła).

Co ciekawe, istotną rolę w historii tego modelu odegrał biznesmen Max Edwin Hoffman, były kierowca wyścigowy, który ze względu na nazistów musiał opuścić Austrię. Wyemigrował do USA, gdzie zajął się importem europejskich samochodów. Ale on był czymś więcej niż zwykłym handlowcem – dysponował imponującą wiedzą rynkową. Do tego przyczynił się do powstania jednego z najbardziej kultowych kabrioletów wszech czasów – Giulietty Spider. Od pokazania wariantu Sprint Max zaczął wypytywać o odmianę kabriolet przekonując, że wszyscy w Hollywood chcieliby takim autem jeździć i idealnie nadaje się na rynek w USA. Był tak pewny swego, że chciał kupić kilkaset egzemplarzy, jeszcze nim zobaczył ostateczny projekt.

Hoffman przekonał Francesco Quaroniego i Rudolfa Hruskę, dzięki czemu projekt trafił do realizacji. Bertone i Pinin Farina rozpoczęli bój o opracowanie ładniejszego nadwozia. Ten pierwszy stworzył koncept nawiązujący do Sportiva 2000 swoim spiczastym przodem i opływowymi reflektorami. Jednak zdecydowano się na propozycje Pinin Fariny ze względu na eleganckie i klasyczne kształty. 

Pod ładnym nadwoziem skrywały się najnowocześniejsze komponenty mechaniczne, dzięki którym Alfa Romeo – jak na swoje czasy – oferowała bardzo dobre właściwości jezdne i osiągi. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm³ wytwarzał 65 KM. Auto było w stanie rozpędzić się do 155 km/h. Moc w kolejnych wariantach była coraz wyższa – Spider Veloce z 1958 oferował 80 KM. Auto bardzo szybko zyskało status żywej legendy – to był obiekt pożądania wybierany przez sławnych i bogatych.

Wkrótce nadszedł czas na zastąpienie Giulietty Spider nowym modelem. Luraghi i jego zespół zdawał sobie sprawę, że stoją przed trudnym wyzwaniem. Nie bez powodu amerykańska premiera zorganizowana została z przepychem. Na rejs transatlantycki zaproszono najbardziej znane gwiazdy biznesu, sportu i mody. Wśród 1300 VIP-ów znaleźli się m.in.: Vittorio Gassman, Rossella Falk i sopranistka Anna Moffo.

Włoski statek Raffaello popłynął z Genui do Nowego Jorku i zatrzymał się w Cannes z okazji Festiwalu Filmowego. Co najistotniejsze, podczas rejsu na statku zaprezentowano 3 egzemplarze Spidera, wykończonych lakierem w kolorze zielonym, białym i czerwonym, nawiązujących do kolorów włoskiej flagi. 

Spider 1600 bazował na Giulii, ale miał zmniejszony do 2250 mm rozstaw osi. Pod względem mechanicznym sporo komponentów dzieliła z Giulią Sprint GT Veloce, czyli ewolucją Sprint GT. W momencie debiutu 4-cylindrowy silnik o pojemności 1570 cm³ generował 108 KM przy masie nieco ponad 1000 kg. Auto było w stanie pomknąć z prędkością maksymalną 185 km/h. 

Co ciekawe, Alfa Romeo zdecydowała się na przeprowadzenie specjalnego konkursu z nagrodami za wymyślenie najlepszej nazwy nowego modelu. Najbardziej do gustu przypadła nazwa Duetto, jednak ze względu na kwestie prawne pojazd zadebiutował na rynku jako Alfa Romeo Spider 1600. Ale to właśnie nazwa Duetto zapisała się w pamięci fanów. 

Powstały 4 serie tego pojazdu. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej po 28 latach od debiutu pierwszego. Na przestrzeni tego czasu sprzedano ponad 124 000 egzemplarzy. Do dzisiaj ten model jest najdłużej produkowanym spośród wszystkich, jakie opracowała Alfa Romeo. I raczej nieprędko ten rekord zostanie pobity.

W ramach wcześniejszych serii Storie Alfa Romeo, producent wspomniał m.in. takie modele, jak: : 24 HP, 6C 1750, 6C 2500, Alfettę 158/159, Giulię i Giuliettę.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Oto Scian FKP 37 LEGO Technic
Następny wpis
Ferrari Challenge wystartuje w lipcu

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Duetto bohaterem kolejnego odcinka Storie Alfa Romeo