fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

25 lat temu Alfa Romeo 155 V6 TI odniosła pierwsze zwycięstwo

25 lat temu Alfa Romeo 155 V6 TI odniosła pierwsze zwycięstwo

Dokładnie 25 lat temu – 4 kwietnia 1993 roku – Alfa Romeo 155 V6 TI odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w serii wyścigowej DTM. Za kierownicą siedział Nicola Larini.

Włosi zdecydowali się na udział w wyścigach samochodów turystycznych z nowym modelem segmentu C – 155, który zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1992 roku, zastępując 75. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, auto opracowano na platformie przednionapędowej, współdzielonej z takimi samochodami, jak Fiat Tipo i Lancia Dedra.

Za projekt wyczynowego pojazdu odpowiedzialny był zespół Alfa Corse, który przygotował 155 zgodnie z nowymi regulacjami FIA na sezon 1993. Zakładały one dwie klasy – Klasa 2 powstała z myślą o autach Super Touring napędzanych 2-litrowymi silnikami. Organizatorzy wprowadzili w niej wiele obostrzeń – w przeciwieństwie do Klasy 1, w przypadku której inżynierowie mieli szerokie pole do wykazania się.

Podczas gdy większość narodowych serii odbywało się w ramach Klasy 2, wzorowanej na regulacjach obowiązujących w BTCC (British Touring Car Championship’s), w Niemczech szybko na popularności zyskała seria o nazwie Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, przygotowana zgodnie z wymogami Klasy 1.

Seria DTM od samego początku cieszyła się dużym zainteresowaniem i szybko urósła do rangi jednych z najpopularniejszych mistrzostw w Europie. Alfa Romeo rozwijała swój samochód wyścigowy z myślą o spełnieniu regulacji Klasy 1. Na efekty nie trzeba było długo  czekać – auto od razu okazało się być bardzo konkurencyjne w legendarnej serii wyścigowej.

Alfa Romeo 155 V6 TI

Wyścigowy model miał niewiele wspólnego z seryjnie produkowanym odpowiednikiem. Serce pojazdu stanowił 2,5-litrowy silnik, który umieszczono tak blisko kokpitu, jak tylko zezwalały na to przepisy. Jednostka w momencie debiutu legitymowała się mocą około 420 KM. Dodatkowo, inżynierowie zadbali o możliwie najniższe umiejscowienie motoru. Opracowano nowe elementy konstrukcyjne specjalnie zaprojektowane na potrzeby wyczynowej wersji 155. Przemyślane rozwiązania konstrukcyjne zaowocowały m.in. idealnym rozłożeniem mas 50:50 między osiami. Moment obrotowy trafiał na obie.

Zawieszenie musiało zostać oparte na produkcyjnym modelu, dlatego zespół Alfa Corse wybrał układ McPhersona z przodu oraz zastosował wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Auto legitymowało się masą własną rzędu 1010 kg na sucho. Kwestią pozostało tylko zatrudnienie właściwego kierowcy. Wybór padł na Nicolę Lariniego, czyli świeżo upieczonego mistrza SuperTurismo. Ekipę uzupełnił Alessandro Nannini, uznawany za jednego z najbardziej obiecującą wschodzącą gwiazdę motorsportu.

W momencie inauguracyjnej rundy DTM w 1993 roku, zespół Alfa Corse był już bardzo dobrze przygotowany do startów, co też szybko znalazło swoje odzwierciedlenie w wynikach.

Na belgijskim torze Zolder miała nawiązać się tytaniczna walka między Alfą a Mercedesem. Jednak już w trakcie sesji treningowej dominował Larini, który był równie szybki podczas kwalifikacji, dzięki czemu startował z pole position. Wyścig także przebiegł pod jego dyktando. Po 47 minutach i 44,89 sekundy jako pierwszy przekroczył linię mety. Drugie miejsce przypadło również Alfie Romeo, za kierownicą której siedział Christian Danner.

155 V6 TI z czasem zyskało miano jednej z ikon motorsportu. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Ferrari Portofino
Poprzedni wpis
Ferrari na Poznań Motor Show. Szykują się dwie premiery
Alfa Romeo Giulia coupe
Następny wpis
Alfa Romeo Giulia coupe ma mieć 650 KM

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

25 lat temu Alfa Romeo 155 V6 TI odniosła pierwsze zwycięstwo