fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 GR.2 Italdesign sprzedana za 163 058 euro

Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 GR.2 Italdesign sprzedana za 163 058 euro

Podczas internetowej aukcji Finarte w dniach 14-28 czerwca 2021 roku, sprzedana została Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 GR.2 Italdesign z 1975 roku. To zaledwie 1 z 9 egzemplarzy przygotowanych przez Autodeltę. Nowy nabywca wygrał licytację z kwotą 163 058 euro.

Alfetta GT o nr podwozia 009461 w tej partii jest byłym oficjalnym samochodem Autodelty z ważnym rekordem sportowym. Pojazd o charakterze grand touring został przekształcony w samochód rajdowy przez oficjalny dział sportowy, zgodnie ze specyfikacją Grupy 2 (GR. 2), która obowiązywała w tamtym czasie. Auto wyróżniało się czerwonym lakierem i matową maską. Serce stanowił 1,8-litrowy silnik, którego pojemność została zwiększona do 2 litrów. Jednostka współpracowała z 5-biegową przekładnią Autodelta oraz samoblokującym się mechanizmem różnicowym. Maksymalna moc silnika wynosiła około 190 KM, a w wariancie 16-zaworowym i wtryskiem paliwa – nawet 210 KM. 

Ten konkretny egzemplarz – jako jeden z 9 – został przygotowany przez Alfę Romeo na sezon rajdowy 1975. Model 009461 jest jednym z dwóch zachowanych egzemplarzy i jedynym w kolorze czerwonym – drugi jest żółty (nr 001424). Auto  zadebiutowało wraz z całym zespołem Alfy Romeo na rajdzie Costa Brava w lutym 1975 roku z załogą Ballestrieri-Nannini. Miesiąc później, w marcu 1975 roku, samochód zdobył pierwszy znaczący wynik dla Alfy Romeo z załogą Ballestrieri-Gigli w rajdzie Lyon Charbonier, zajmując 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i 1. miejsce w GR. 2. 

Samochód wystartował w ośmiu rajdach pomiędzy Francją a Włochami, dwukrotnie wygrywając w swojej grupie: we wspomnianym wyżej rajdzie Lyon Charbonier oraz w parze ze Svizzero-Masetto w rajdzie San Giacomo w maju 1975 roku, trzeciej rundzie Rajdowych Mistrzostw Włoch. W 009461 ścigali się oficjalni kierowcy Alfy Romeo: Ballestrieri, Svizzero i Andruet. W 1976 roku, po podjęciu decyzji o zaprzestaniu startów w rajdach, Alfa Romeo sprzedała Alfetty GT. Ten egzemplarz został kupiony przez Jolly Club z Mediolanu. Z dyrektorem technicznym Mauro Nocentinim samochód kontynuował swoją karierę w rajdach z kilkoma prywatnymi kierowcami z Mediolanu. 

W 1982 roku przeszedł do zespołu Tevar, należącego do firmy Tevar Srl, z którym wziął udział w kilku imprezach, a następnie trafił w ręce prywatnego kolekcjonera. W 2016 roku, były kierowca Alfy Romeo – Chicco Svizzero – po wielu latach kupił ten pojazd i przeprowadził jego renowację zgodnie z oryginalną specyfikacją. Po zakończeniu prac brał on udział w wielu imprezach już w roli auta wystawowego, bez czynnego ścigania.

Po odrestaurowaniu samochód był oglądany przez byłego inżyniera Alfy Romeo – Arnaldo Tonti – i przez byłego kierowcę Amilcare Ballestrieriego, z których każdy podpisał swoje świadectwo autentyczności pojazdu. Ten egzemplarz to także bohater książki Alfa Romeo i Autodelta w rajdach oraz artykułu we włoskim magazynie Ruoteclassiche ze stycznia 2019 roku autorstwa Emanuele Sanfront. Do samochodu dołączone są oryginalne tablice z Mediolanu.

Przygotowanie auta ze specyfikacją GR. 2 obejmuje bardzo długą listę detali: wyłącznik akumulatora, tripmaster Halda, 4 dodatkowe reflektory Carello Megalux, poszerzone błotniki, magnezowe felgi, opony typu slick, wydech ze stali nierdzewnej, kompletne przygotowanie mechaniczne, fotele wyścigowe z 4-punktowymi pasami, klatka bezpieczeństwa oraz system interkomowy Autodelta.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Niebieskie Ferrari F40 sprzedane za 1 mln funtów
Next post
SF90 pobiło rekord na torze Indianapolis Motor Speedway

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 GR.2 Italdesign sprzedana za 163 058 euro