fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Alfa Romeo może uzyskać autonomię poziomu 3 przed Teslą

Alfa Romeo może uzyskać autonomię poziomu 3 przed Teslą

Stellantis N.V. zaprezentował 20 lutego 2025 roku STLA AutoDrive 1.0 – pierwszy opracowany przez firmę system zautomatyzowanej jazdy, zapewniający funkcję Hands-Free i Eyes-Off (SAE Level 3). STLA AutoDrive jest kluczowym filarem strategii technologicznej Stellantis, obok STLA Brain i STLA Smart Cockpit, rozwijający inteligencję pojazdu, automatyzację i wrażenia użytkownika.

STLA AutoDrive umożliwia zautomatyzowaną jazdę z prędkością do 60 km/h, zmniejszając obciążenie kierowcy w ruchu ulicznym i zwracając cenny czas. Idealny dla osób dojeżdżających do pracy w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, STLA AutoDrive pozwoli kierowcom tymczasowo zaangażować się w zadania niezwiązane z prowadzeniem pojazdu, takie jak oglądanie filmu, nadrabianie zaległości w wiadomościach e-mail, czytanie książki lub po prostu wyglądanie przez okno.

Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis, powiedział:

Pomaganie kierowcom w jak najlepszym wykorzystaniu ich czasu jest priorytetem. Obsługując rutynowe zadania związane z prowadzeniem pojazdu, STLA AutoDrive poprawi wrażenia z jazdy sprawiając, że czas spędzony za kierownicą będzie bardziej efektywny i przyjemny.

System został zaprojektowany z myślą o prostocie: gdy warunki drogowe i środowiskowe są zgodne, kierowcy są powiadamiani o dostępności STLA AutoDrive. Po aktywacji za pomocą fizycznego przycisku, system przejmuje kontrolę utrzymując bezpieczne odległości, dostosowując prędkość oraz płynnie zarządzając kierowaniem i hamowaniem w oparciu o natężenie ruchu.

STLA AutoDrive stale monitoruje swoje otoczenie za pomocą zaawansowanego zestawu czujników, aby zapewnić wysoką precyzję i niezawodne działanie, nawet w nocy lub w trudnych warunkach pogodowych, takich jak lekki deszcz. Aby utrzymać stałą wydajność, zautomatyzowany system czyszczenia czujników utrzymuje krytyczne komponenty w czystości, zapewniając optymalną niezawodność i funkcjonalność.

Inżynierowie Stellantis udoskonalili STLA AutoDrive tak, aby reagował szybko i naturalnie, zapewniając płynne, przewidywalne i ludzkie działanie systemu w rzeczywistych warunkach. Niezależnie od tego, czy chodzi o utrzymanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, czy dostosowanie się do ruchu na skrzyżowaniu, system działa płynnie, zapewniając pewną i bezstresową jazdę. Przy wyższych prędkościach STLA AutoDrive oferuje wygodę tempomatu adaptacyjnego i funkcje centrowania pasa ruchu w trybach Level 2 (hands-on) i Level 2+ (hands-off, eyes-on).

Zbudowany w oparciu o skalowalną architekturę STLA AutoDrive jest gotowy do wdrożenia i może być dostosowany do globalnych rynków w pojazdach marki Stellantis, zapewniając płynne wdrażanie w miarę dostosowywania strategii handlowych do popytu na rynku. System jest również połączony z chmurą u umożliwia ciągłe ulepszenia poprzez aktualizacje bezprzewodowe i integrację danych w czasie rzeczywistym w celu optymalizacji wydajności.

STLA AutoDrive jest zgodny z obowiązującymi przepisami na obsługiwanych rynkach i wymaga od kierowców pozostawania w pozycji siedzącej, w pasach bezpieczeństwa i gotowości do przejęcia kontroli, gdy zostanie o to poproszony. Przestrzega również regionalnych przepisów dotyczących zachowania kierowcy, w tym ograniczeń dotyczących korzystania z telefonu.

STLA AutoDrive został zaprojektowana jako ewoluująca platforma, z trwającymi badaniami i przyszłymi ulepszeniami, które potencjalnie mogą odblokować: tryb głośnomówiący i tryb Eyes-Off przy wyższych prędkościach, do 95 km/h. Koncentrując się na bezpieczeństwie, elastyczności i długoterminowej zdolności adaptacji, STLA AutoDrive stanowi kolejny krok Stellantis w kierunku bardziej inteligentnej, wygodnej i intuicyjnej jazdy.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Obiecujący prolog w Katarze dla 499P i 296 GT3
Next post
Alfa Romeo Junior z wyróżnieniem w plebiscycie Tytani OTOMOTO 2024

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Alfa Romeo może uzyskać autonomię poziomu 3 przed Teslą