Słaby występ Fernando Alonso z Ferrari i dopiero czwarte miejsce w GP Brazylii spowodował, że stracił miejsce na podium w klasyfikacji generalnej kierowców Formuły 1. Pierwsze zwycięstwo w tym sezonie zanotował Mark Webber, drugi był Sebastian Vettel, a trzeci Jenson Button.
Wyścig, który odbywał się na torze Autódromo José Carlos Pace w Interlagos w Brazylii, był ostatnim w tym sezonie startem Formuły 1. Przypominając krótką historię tego toru warto wspomnieć, że przy jego projektowaniu brał udział znany kierowca wyścigowy Ayrton Senna. Dodatkowo to jedyny tor, który mieści się między dwoma podziemnymi jeziorami. Rekord czasowy do tej pory należał do Rubensa Barrichello i został ustanowiony w 2004 roku.
Z pierwszej linii startował duet z zespołu Red Bull Racing – Niemiec Sebastian Vettel i Australijczyk Mark Webber. Było to już piętnaste pole position Vettela w tym sezonie. W ten sposób kierowca pobił rekord, który należał do Nigera Mensella wynoszący czternaście zwycięstw w kwalifikacjach. Tuż za nimi ustawił się duet kierowców McLaren-Mercedes – Jenson Button i Lewis Hamilton. Z trzeciej linii ruszali Fernando Alonso z Ferrari i Michael Schumacher z Mercedesa. Dopiero siódmą pozycję wywalczył Brazylijczyk Felipe Massa.
Start wyścigu był wyjątkowo spokojny. Jedynie Alonso zwrócił uwagę swoimi atakami na pozycję Hamiltona. Dzięki agresywnej jeździe już chwilę po starcie Hiszpanowi udało się wyprzedzić brytyjskiego kierowcę. Reszta stawki nie uległa zmianie. Do pierwszej kolizji doszło na dziesiątym okrążeniu, gdzie Bruno Senna uderzył w wyprzedzającego go Michaela Schumachera. Skończyło się to uszkodzeniem przedniego skrzydła i pękniętą oponą u Niemca. W konsekwencji przedwcześnie musiał on zameldować się w alei serwisowej. Zdarzeniem tym momentalnie zajęli się sędziowie i wydali werdykt nakazujący Brazylijczykowi przejazd przez aleję serwisową w ramach kary za spowodowanie kolizji.
Na jedenastym okrążeniu Alonso wyprzedził Buttona, a sześć okrążeń później pojawił się na wymianie opon. Zaraz za nim przyjechał Hamilton. W boksach trwała walka między mechanikami zespołów McLaren-Mercedes i Ferrari. Lepiej spisali się inżynierowie włoskiego teamu – byli szybsi o 0,2 s w stosunku do swoich konkurentów. Systematycznie w boksach pojawiali się następni kierowcy, jedynie Felipe Massa długo nie zjeżdżał. W ten sposób, po pewnym czasie stał się on liderem wyścigu, jednak parę okrążeń później dogonił go Vettel, który już wymienił opony i bez problemu wyprzedził. Widać było wyraźnie, że mocno zużyte gumy w bolidzie brazylijskiego kierowcy Ferrari nie pozwoliły na walkę o obronę pierwszej pozycji.
Do niecodziennej sytuacji doszło na dwudziestym trzecim okrążeniu. Wyjeżdzający z alei serwisowej Timo Glock zgubił koło. Była to ewidentna wina mechaników, którzy niezbyt dobrze je dokręcili. W ten sposób kierowca zakończył swój udział w wyścigu. Niewiele później wyścig skończył Pastor Maldonado. Wenezuelczyk na jednym z zakrętów wyleciał z toru i rozbił bolid o bandę. Na trzydziestym okrążeniu Mark Webber wyprzedził swojego kolegę z zespołu Red Bull Racing Sebastiana Vettela i został liderem wyścigu. Pierwsze miejsce dowiózł aż do samego końca.
Wyścig do samego końca nie obfitował w niezwykłe zdarzenia. Wartym odnotowania faktem jest jedynie strata trzeciej pozycji Fernando Alosno na rzecz Jensona Buttona tuż przed końcem pojedynku. W ten sposób Hiszpan nie tylko zaprzepaścił swoje szanse na wicemistrzostwo świata w klasyfikacji generalnej kierowców, ale również stracił miejsce na podium na rzecz Marka Webbera. Pierwszy raz w tym sezonie wygrał Mark Webber przed Sebastianem Vettelem i Jensonem Buttonem. Fernando Alonso i Felipe Massa zajęli, odpowiednio, czwarte i piąte miejsce.
Klasyfikacja końcowa kierowców:
1. Mark Webber 1.34.11.117
2. Sebastian Vettel + 16.9
3. Jenson Button + 27.6
4. Fernando Alonso + 35,0
5. Felipe Massa + 66.7
6. Adrian Sutil + 1 okrążenie
7. Nico Rosberg + 1 okrążenie
8. Paul di Resta + 1 okrążenie
9. Kamui Kobayashi + 1 okrążenie
10.Witalij Pietrow + 1 okrążenie
Podsumowując, tegoroczne zawody Formuły 1 zdominowane zostały przez zespół Red Bull Racing. To jego kierowcy – Sebastian Vettel, który został mistrzem świata i Mark Webber, który z kolei zajął trzecie miejsce na podium w klasyfikacji kierowców – przyczynili się do zwycięstwa zespołu w klasyfikacji konstruktorów. Drugie miejsce w stawce kierowców zajął Jenson Button. W klasyfikacji konstruktorów wicemistrzostwo wywalczył zespół McLaren-Mercedes. Duet kierowców z Ferrari nie zdołał zająć miejsca na podium, a dodatkowo zespół zajął dopiero trzecie miejsce w generalnej klasyfikacji konstruktorów.
W trakcie weekendu Felipe Massa świętował swój 100-ny wyścig w barwach Scuderii Ferrari
Klasyfikacja generalna kierowców F1 sezonu 2011:
1. Sebastian Vettel, 392 pkt
2. Jenson Button, 270 pkt
3. Mark Webber, 258 pkt
4. Fernando Alonso, 257 pkt
5. Lewis Hamilton, 227 pkt
6. Felipe Massa, 118 pkt
7. Nico Rosberg, 89 pkt
8. Michael Schumacher, 76 pkt
9. Adrian Sutil, 42 pkt
10.Witalij Pietrow, 37 pkt
Klasyfikacja generalna konstruktorów F1:
1. Red Bull Racing, 498 pkt
2. McLaren-Mercedes, 454 pkt
3. Ferrari, 396 pkt
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Ferrari
No Comment