Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Diablo VT Roadster z 1999 roku sprzedany za 456 000 dolarów

Diablo VT Roadster z 1999 roku sprzedany za 456 000 dolarów

26 stycznia 2023 roku podczas aukcji RM Sotheby’s w Phoenix, w drodze licytacji sprzedane zostało za kwotę 456 000 dolarów Lamborghini Diablo VT Roadster z 1999 roku.

Gdy zbliżały się lata dziewięćdziesiąte, Lamborghini zdało sobie sprawę, że potrzebuje nowego modelu, aby utrzymać przewagę nad konkurencją. Firma ugruntowała swoją reputację dzięki rewolucyjnej Miurze, a następnie – odważnemu Countachowi. W 1990 r. ten zuchwały włoski producent samochodów dopełnił dzieła wypuszczając na rynek „skandaliczne” Diablo.

Charakterystyczna dla projektanta Marcello Gandiniego konstrukcja w kształcie klina została przeniesiona do nowego samochodu, ale nowy właściciel Lamborghini – Chrysler – zmodyfikował ją zarówno w celu uzyskania lepszych osiągów aerodynamicznych, jak i możliwości dotarcia do szerszego grona odbiorców. Diablo kontynuował układ z umieszczonym centralnie silnikiem V12, który w tym wydaniu miał pojemność 5,7 litra. Pojazd był w stanie rozpędzić się do prędkości maksymalnej 330 km/h.

Jednak dopiero pojawienie się napędu na wszystkie koła w 1993 roku sprawiło, że Lamborghini z dziecięcego plakatu w sypialni stało się prawdziwie zaawansowanym supersamochodem. Ten nowy model Viscous Traction, nazwany Diablo VT, wykorzystywał zmodyfikowany centralny mechanizm różnicowy z LM002, który pozwalał na przeniesienie do 40% nadwyżki momentu obrotowego na przednią oś, jeśli system wykrył utratę trakcji.

W grudniu 1995 roku podczas Salonu Samochodowego w Bolonii, zaprezentowano wersję roadstera VT, mogącego rozpędzić się do 320 km/h i osiągającego sprint od 0 do 100 km/h w około 4 sekundy. W momencie debiutu pojazd ten był jednym z najszybszych kabrioletów na świecie.

Nowy VT Roadster charakteryzował się nieco niższą przednią szybą, większymi tylnymi wlotami powietrza, nowymi felgami OZ Racing, nowymi drzwiami oraz całkowicie nowym tylnym zderzakiem. Dach typu hardtop w Diablo można było zdjąć i schować nad pokrywą silnika, co było innowacyjnym rozwiązaniem, dzięki któremu kierowca miał dach „pod ręką”.

Po przejęciu Lamborghini przez Volkswagena w 1998 roku, w roku modelowym 1999 Diablo przeszło łagodny facelifting. Przede wszystkim chowane reflektory zostały zastąpione reflektorami o niezmienialnej pozycji, z kompozytowymi soczewkami zapożyczonymi z Nissana 300ZX. Moc jednostki została zwiększona do ponad 530 KM dzięki zmiennym fazom rozrządu, a układ Kelsey-Hayes został wyposażony w powiększone tarcze Brembo.

Prezentowany podczas aukcji egzemplarz Diablo VT Roadster z 1999 roku w pełni korzysta ze wspomnianych aktualizacji. Łącznie powstało mniej niż 200 sztuk, przy czym srebrne Lamborghini to bardzo rzadki model przeznaczony na rynek północnoamerykański. Co więcej – uważa się, że ten samochód jest jednym z zaledwie kilku egzemplarzy wykończonych w uderzającym kolorze Titanium Silver. Uzupełnieniem srebrnego nadwozia jest czarne skórzane wnętrze wraz z 18-calowymi chromowanymi felgami OZ Racing i fabrycznie poprawionym tylnym spojlerem. Z przebiegiem mniejszym niż 19 000 mil w momencie katalogowania, ten Diablo VT Roadster przeszedł duży serwis, którego koszt wyniósł ponad 6000 dolarów. Przeprowadzone prace obejmowały płukanie układu hamulcowego i wspomagania kierownicy, wymianę oleju, montaż nowych przednich amortyzatorów oraz pełną kalibrację zawieszenia.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Previous post
Countach 25th Anniversary został poddany detailingowi
Next post
Leclerc przyznał, że jako Scuderia Ferrari mają mnóstwo pracy przed sobą

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Back
SHARE

Diablo VT Roadster z 1999 roku sprzedany za 456 000 dolarów