Zespół inżynierów Alfy Romeo zakończył właśnie intensywną sesję testową „prototypu 00” nowego modelu 33 Stradale na torze Nardò, aby sprawdzić jego dynamikę jazdy i osiągi w ekstremalnych warunkach przy bardzo dużej prędkości. Monitorowano i sprawdzano parametry dynamiczne, takie jak aerodynamika, prędkość maksymalna, maksymalne temperatury, systemy chłodzenia napędu i izolację akustyczna kabiny. Wszystko to przed pierwszą dostawą, która ma się odbyć we Włoszech pod koniec grudnia bieżącego roku.
Ze względu na rodzaj przeprowadzanych szybkich testów, Alfa Romeo musiała wybrać Nardò Technical Center (NTC) – jedno z najbardziej zaawansowanych centrów testowych i eksperymentalnych na świecie zlokalizowane w Salento, gdzie swoje testy przeprowadzają najbardziej znane marki samochodowe. Zbudowany w 1975 roku przez FIATa, „poligon doświadczalny” w Apulii obejmuje obszar 700 hektarów, usiany lasami i śródziemnomorskimi zaroślami, oferuje 20 torów testowych do eksperymentów i działań rozwojowych na każdym poziomie.
Spośród tych torów słynny Nardò Ring wyróżnia się testami samochodów i motocykli przy wysokich prędkościach. Uważany za najszybszy okrągły tor samochodowy na świecie oferuje różne nachylenia i względne prędkości kompensacyjne na każdym z czterech pasów. Dzięki niskiemu profilowi parabolicznemu podczas jazdy na każdym pasie z prędkością kompensującą, która równoważy siłę odśrodkową, kierowcy czują się jak na niekończącej się prostej.
To właśnie na tym torze zespół Alfy Romeo przeprowadził szybkie testy rozwojowej 33 Stradale, potwierdzając docelową prędkość maksymalną na poziomie 333 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy. Wszystko to było możliwe dzięki skrupulatnej pracy techników Alfy Romeo nad aerodynamiką, gdzie każda linia samochodu jest funkcjonalna, aby uzyskać maksymalne osiągi aerodynamiczne i w pełni wykorzystać 3-litrowy silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM, z 8-biegową skrzynią biegów DCT, napędem na tylne koła i elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Nowy silnik będący ewolucją V6, który był już stosowany w samochodach włoskiej marki, jest zamontowany centralnie i zapewnia wyjątkowe osiągi, co zostało w pełni potwierdzone w Nardò.
Testy dynamiczne w Centrum Technicznym Nardò są następstwem sesji, która odbyła się kilka tygodni temu na poligonie Balocco w prowincji Vercelli, na kultowym torze Alfy Romeo, który od 1962 roku był miejscem rozwoju i przygotowania samochodów wyścigowych o najwyższych osiągach (Autodelta), biorących udział w międzynarodowych zawodach F1, DTM i Super Turismo. W tym historycznym miejscu ten sam zespół inżynierów Alfy Romeo skupił się przez całą sesję na konkretnych testach przy średnich i dużych prędkościach, koncentrując na prowadzeniu na drodze. Z drugiej strony dynamiczny cel projektu zawsze był niezwykle ambitny, aby zaoferować najlepsze wrażenia z jazdy w tej kategorii.
W Balocco pierwszy test przeprowadzono przy umiarkowanej prędkości, aby ocenić precyzję układu kierowniczego i reakcję układu hamulcowego, a także charakterystyczne prowadzenie gwarantowane przez system składający się z aluminiowej ramy H, skorupy z włókna węglowego i wyrafinowanej konfiguracji zawieszenia. Ponadto, ponieważ wszystko zostało zaprojektowane i ukierunkowane na maksymalne zaangażowanie człowieka i maszyny, samochód oferuje dwa tryby jazdy, które można aktywować za pomocą przełączników na tunelu środkowym: Strada (Droga) i Pista (Tor). Pierwszy z nich włączany po uruchomieniu samochodu, zapewnia komfort i przyjemność z jazdy: płynne dostarczanie mocy, zwykła czułość pedału przyspieszenia, miękkie zawieszenie, płynną pracę skrzyni biegów i aktywne zawory wydechowe otwarte tylko powyżej 4000 obr./ min. Alternatywnie w trybie Pista kierowca wybiera jazdę pełną adrenaliny: moc osiąga maksimum, pedały są jeszcze bardziej czułe na każdy dotyk, a zawieszenie sztywne. Pojazd oferuje szybką zmianę biegów i aktywne zawory wydechowe, które są zawsze otwarte. Przetestowano także procedurę startową Partenza Veloce (Szybki start): naciskając przycisk Quadrifoglio na tunelu środkowym, skrzynia biegów i kontrola trakcji działa tak, aby zmaksymalizować przyspieszenie unikając poślizgu kół.
Na niektórych odcinkach toru testerzy Alfy Romeo wyłączyli również kontrolę trakcji (ESC OFF), zbliżając samochód do prędkości maksymalnej, aby potwierdzić, że 33 Stradale udaje się połączyć osiągi supersamochodu z zaskakującą łatwością prowadzenia nawet dla nieprofesjonalnych kierowców. Wszystko to jest jeszcze bardziej sugestywne dzięki dźwiękowi silnika V6 twin-turbo, autentycznej mechanicznej symfonii, która otacza kabinę pasażerską i przekazuje wyjątkowe emocje przy każdym przyspieszeniu. Aktywne zawieszenie również odegrało kluczową rolę w teście, oferując idealne połączenie komfortu i osiągów.
Sesja Balocco podkreśliła precyzję i zdolność hamulców do dostosowywania się do różnych trybów jazdy, zapewniając doskonałą kontrolę. 33 Stradale hamuje od 100 km/h do 0 w mniej niż 33 metry. Wszystko to jest możliwe dzięki wbudowanemu układowi hamulcowemu Alfa Romeo Brake-By-Wire, który zarówno kontroluje ciśnienie hamowania, jak i zapewnia stabilność wyczucia pedału hamulca. Wyprodukowane przez Brembo dla Alfy Romeo hamulce węglowo-ceramiczne gwarantują wysoką wydajność. Z przodu i z tyłu tarcze są wentylowane i perforowane, z sześciotłoczkowym zaciskiem monoblokowym z aluminium z przodu i czterotłoczkowym systemem z tyłu.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment