fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari 225 S Berlinetta by Vignale

Ferrari 225 S Berlinetta by Vignale

Kwotę nawet 3,5 miliona dolarów w drodze licytacji na aukcji RM Sotheby’s może osiągnąć wyjątkowe Ferrari 225 S Berlinetta by Vignale z 1952 roku. To 5. spośród zaledwie 21 wyprodukowanych egzemplarzy. Do tego może pochwalić się licznymi sukcesami w prestiżowych wydarzeniach ze świata sportu motorowego, w tym 2. miejscem w klasie w 1952 Mille Miglia, 2. lokatą w klasyfikacji generalnej w 12 Hours of Casablanca 1952, 4. pozycją w Monaco Grand Prix 1952 oraz zwycięstwami w: Grand Prix d’Orleans, Grand Prix de Bressuire, Les Sables d’Olonne.

Na początku 1952 roku Ferrari rozwinęło swój udany silnik V-12 Colombo, zwiększając pojemność przypadającą na każdy cylinder do 225 cm³, co pozwoliło uzyskać całkowitą pojemność nieco ponad 2,7 litra. Powstały model 225 Sport został zbudowany na bazie ewolucji poprzedniego podwozia 212 Export, wykorzystującego ten sam rozstaw osi 2250 mm. Wyprodukowanych zostało około 21 egzemplarzy zarówno w konfiguracji otwartej, jak i zamkniętej, w tym usportowione odmiany Tuboscocca.

Model 225 S opracowany został z myślą o rywalizacji torowej, dlatego też zastosowano w nim potrójne gaźniki Webera. Nadwozie do niemal wszystkich egzemplarzy wykonał konstruktor Vignale. Za kierownicą tych modeli zasiadali najwybitniejsi kierowcy tamtej epoki, w tym: Piero Taruffi, Giovanni Bracco, Eugenio Castellotti, Jim Kimberly i Roy Salvadori. To właśnie oni przyczynili się do licznych sukcesów w sportach motorowych.

Ten rzadki egzemplarz 225 S, o numerze podwozia 0164 ED, oparto na jednym z czterech lekkich rodzajów podwozi. Jego nadwozie wykończono tradycyjnym czerwonym lakierem Rosso. Auto sprzedano jako nowe włoskiemu przedsiębiorcy, będącym również pilotem myśliwców – Franco Brodoniemu-Bisleriemu. Od razu było wykorzystywane zgodnie ze swoim przeznaczeniem. We wrześniu 1952 roku podczas Roubaix Grand Prix Jean Lucas w 225 S uległ wypadkowi i dachował. Auto wkrótce trafiło do Ferrari w celu naprawy karoserii. Naprawy doprowadziły jednak do powstania jednej z charakterystycznych cech samochodu, małego otworu wentylacyjnego umieszczonego w przedniej części maski silnika. Na Circuit de Vitesse d’Agadir w Maroku pod koniec lutego 1953 roku, Lucas zajął 4. miejsce na torze. Miesiąc później francuski kierowca przejechał swój ostatni wyścig w 225 S, zajmując 3. miejsce w klasyfikacji generalnej na torze Nimes.

W 1954 r. Ferrari zostało sprzedane przez Chinettiego Robertowi Tappanowi, entuzjaście mieszkającemu w Ohio. Nowy właściciel wystartował nim w co najmniej jednym wyścigu z serii SCCA. Pojazd wkrótce dwukrotnie zmieniał właścicieli, po czym w 1959 roku sprzedany został Eugene’owi Aucottowi z Filadelfii, który zastosował w nim mocniejszy, 3-litrowy silnik. Auto w jego kolekcji pozostało przez 4 kolejne lata, zaś w 1963 roku wzięło udział w New Hope Auto Show w Pensylwanii.

Niemal kolejne 20 lat historii tego modelu są owiane tajemnicą – nie ma zbyt wielu dokumentów poświadczających to, co się działo z tym egzemplarzem. Dopiero w 1978 roku 225 S pojawiło się w magazynie Cavallino, w artykule napisanym przez eksperta Edwina Nilesa. W 1983 r. nr podwozia 0164 ED został zakupiony przez cenionego kolekcjonera Ferrari Anthony’ego Wanga i uważa się, że zachował on ten samochód przez kilka dekad. 

W 2012 auto zmieniło właściciela po raz kolejny i pojawiło się trzykrotnie w Monaco Historic Grand Prix w edycjach 2012, 2014 i 2016. W 2013 wzięło udział w Mille Miglia Storica, w 2014 w Lavant Cup oraz w Goodwood Revival w 2015. 

Ten konkretny egzemplarz nie dość, że jest bardzo rzadki, to jeszcze ma bogatą i udokumentowaną historię. Może poszczycić się bardzo dobrym stanem technicznym. Nic więc dziwnego, że jego cena na aukcji może osiągnąć kwotę nawet 3,5 mln dolarów.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Poprzedni wpis
Klasyczne Alfy na festiwalu Dwa Brzegi
Następny wpis
Ghibli i Quattroporte w odmianach Trofeo zadebiutują 10 sierpnia 2020

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Ferrari 225 S Berlinetta by Vignale