fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari 250 Europa GT Coupe 1954 sprzedane na aukcji

Ferrari 250 Europa GT Coupe 1954 sprzedane na aukcji

W dniach 16-17 stycznia 2020 roku odbyła się aukcja RM Sotheby’s w Arizonie. Pośród wielu samochodów kolekcjonerskich, sprzedano za ponad 1,5 mln dolarów Ferrari 250 Europę GT Coupe by Pinin Farina z 1954 roku. 

Ferrari 250 Europa została zaprezentowana w 1953 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Auto w momencie debiutu było kamieniem milowym dla Ferrari jako wschodzącego producenta samochodów seryjnych. Wariant Europa w nadwoziu Pinin Fariny wyróżniał się nie tylko swoim atrakcyjnym wyglądem, ale także zastosowaną technologią, w tym silnikiem Lampredi V-12 o mocy 200 KM.

Pod koniec 1954 roku wprowadzono drugą serię nazwaną Europa GT. Najbardziej zauważalną zmianą był nowy silnik Colombo V-12 o mocy 220 KM. Powstały zaledwie 43 egzemplarze tego modelu, który obecnie jest niezwykle pożądany wśród kolekcjonerów. 

Sztuka o numerze podwozia 0377 sprzedana podczas aukcji RM Sotheby’s w Arizonie, to  numer 11 spośród 43. Nadwozie Pinin Farina zostało ukończone 26. listopada 1954 roku. Fabrycznie nowy pojazd dostarczono w styczniu 1955 roku za pośrednictwem Luigi Chinetti Motors do pierwszego właściciela – Jana de Vrooma, partnera i głównego sponsora North American Racing Team, będącego zapalonym fanem Ferrari, a także kierowcą wyścigowym-amatorem. Jego kolega z zespołu wspomniał go jako wysokiego blondyna, poszukiwacza przygód, który dominował na salonach siłą osobowości aniżeli dobrym wyglądem. Podobno Ferrari znajdowało się na południu Francji w jednym z jego kilku domów.

W 1970 roku samochód został sprowadzony do Stanów Zjednoczonych przez nowego właściciela z Houston w Teksasie. W sprzedaży pośredniczył John Delamater, a nabywcą był architekt i wczesny kolekcjoner Ferrari – Ken Hutchison z Tower Lake w stanie Illinois.

W latach osiemdziesiątych auto przejął znany kolekcjoner Dennis Machul z Oak Brook, który brał czynny udział w wyścigach samochodów klasycznych. Dennis przywrócił dawny blask Ferrari 250 Europa GT Coupe przeprowadzając zakrojoną na szeroką skalę renowację. Auto wystawiał na różne wydarzenia, brał nim również udział w 1991 Copperstate 1000 i Colorado Grand. Ten konkretny egzemplarz znalazł się w książce Ferrari: The Enduring Legend na stronach 30-33, a także w magazynie Cavallino na stronach 29-31.

Obecny właściciel nabył samochód na początku lat dziewięćdziesiątych. W tym czasie był wystawiany tylko raz, na Meadow Brook Concours d’Elegance w 1997 roku, a w innych przypadkach utrzymywany w prywatnej kolekcji. Poprzednia renowacja została dość dobrze zachowana. Kontrola wykazała, że przekładnia kierownicza została wymieniona prawidłowym zamiennikiem. Licznik przebiegu w momencie katalogowania pokazywał 4236 mil. W bagażniku wciąż znajduje się pełnowymiarowe koło zapasowe. 

Niedawno Kevin Cogan, zapalony kolekcjoner Ferrari, opisał proces odrestaurowywania swojego Ferrari 250 Europa Vignale.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Poprzedni wpis
W czwartek ścigamy się na torze ulicznym w Singapurze
Następny wpis
Wyścig charytatywny dla wsparcia Włoch w simracingu

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Ferrari 250 Europa GT Coupe 1954 sprzedane na aukcji