fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Odrestaurowywanie arcydzieła, czyli Ferrari 250 Europa Vignale

Odrestaurowywanie arcydzieła, czyli Ferrari 250 Europa Vignale

Kevin Cogan, zapalony kolekcjoner Ferrari, opisał proces odrestaurowywania swojego Ferrari 250 Europa Vignale

Enzo Ferrari, Alfredo Vignale i Giovanni Michelotti połączyli siły przy pracy nad projektem, owocem którego jest właśnie 250 Europa Vignale. Dzięki kombinacji genialnego producenta, świetnego konstruktora karoserii oraz wizjonerskiego projektanta, powstało prawdziwe dzieło sztuki. W tym wyjątkowym aucie zakochał się po uszy Kevin Cogan, amerykański przedsiębiorca zajmujący się nieruchomościami. Wkrótce podjął decyzję o jego zakupie, po czym rozpoczął drobiazgową i długotrwałą renowację, w której towarzyszył zespół Ferrari Classiche. Po całym procesie Ferrari wystawiło stosowny certyfikat. O wszystkim opowiedział sam właściciel:

Moja rodzina kolekcjonuje samochody, zwłaszcza Ferrari, od ponad 25 lat, ale nigdy nie widziałem samochodu takiego, jak Vignale. Jest to model wzbudzający emocje, jak mało który. Kiedy około sześć lat temu zdałem sobie sprawę, że znajduje się on na rynku, nie miałem wątpliwości co do jego zakupu i rozpoczęcia procesu renowacji, który trwał około dwóch i pół roku. Efekt końcowy jest niezwykły i jestem z niego bardzo dumny. Wciąż pamiętam, jak emocjonalnie naładowany był ten dzień dla mojej rodziny i dla mnie, kiedy renowacja została zakończona. To nie tylko renowacja, to była podróż w czasie aby odkryć, jak samochód został zaprojektowany i zbudowany w 1951 roku. Kiedy rozpoczynasz taki proces czujesz, że na Tobie spoczywa szczególna odpowiedzialność, że przyczyniasz się do zachowania historii, a to wymaga skrupulatności i całkowitej precyzji. 

250 Europa Vignale został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 1953 r. i jest jednym z ostatnich Ferrari coupe z nadwoziem Vignale. Był to pierwszy samochód drogowy, w którym zastosowano 12-cylindrowy silnik opracowany przez Gioachino Colombo, jednego z najważniejszych włoskich inżynierów. Cogan chwali sobie wsparcie Ferrari Classiche, jednocześnie zastanawiając się, co o tym samochodzie myślał Enzo Ferrari:

Chciałbym zobaczyć ekspresję Enzo Ferrari, kiedy po raz pierwszy zobaczył samochód z całym tym chromowaniem, mimo że wyobrażam sobie, że był zadowolony z rezultatu. W końcu to prawdziwy GT z niskim dachem, małymi wlotami powietrza i wypukłymi nadkolami, różni się od każdego innego produkowanego przez Ferrari.

Dla mnie wsparcie Ferrari Classiche oznacza wsparcie grupy wyjątkowych profesjonalistów. Posiadam ponad 20 certyfikowanych klejnotów z kolekcji firmy z wierzgającym koniem w logo. Cały proces przeprowadzany przez ludzi Ferrari jest drobiazgowy, ponieważ czasami wystarczy jeden mały szczegół, aby nie otrzymać certyfikacji. Kiedy dostałem Czerwoną Księgę nie mogę ukryć faktu, że odczułem ulgę.

Kevin ma w swoim posiadaniu iście imponującą kolekcję Ferrari:

Moja kolekcja obejmuje pierwszą serię 400 Superamerica, której piękno jest nieporównywalne oraz trzecią serię 410 Superamerica, której wyprodukowano tylko 12 egzemplarzy. Od 2 lat odnawiamy model 340 America z 1951 roku, korzystając z bogatego archiwum fotograficznego składającego się z ponad 100 bardzo szczegółowych obrazów. Dzięki temu jesteśmy w stanie uchwycić niezbędne elementy w celu właściwej renowacji. Samochód ścigał się w Le Mans w 1951 i 1952 roku, więc byliśmy w stanie zebrać dużą ilość danych, w tym listów i dokumentów napisanych przez samego Enzo Ferrari i Luigiego Chinettiego do klienta, który zamówił samochód. Mowa o Louisie-Dreyfusie, kolekcjonerze i kierowcy Ferrari.

Dzięki tym dokumentom, byliśmy w stanie współpracować z zespołem Ferrari Classiche w celu ujawnienia niektórych cech samochodu, które uważaliśmy za błędne, ale w rzeczywistości były prawidłowe, ponieważ były to zmiany, które sam Enzo Ferrari chciał wprowadzić do samochodu w latach 1951-1952. To pokazuje, jak ważna jest oryginalna dokumentacja, którą zachowuje Ferrari – również dlatego, że każdy samochód, zwłaszcza w tych latach, ma swoją własną historię do opowiedzenia.

Cogan ma sentyment do klasycznych samochodów:

Myślę, że to coś więcej niż tylko proste samochody. To obraz epoki i wszystkich kreatywnych, przemysłowych i technologicznych procesów minionych lat. I jeszcze więcej: są to dzieła sztuki i jako takie przynoszą radość i emocje ludziom, którzy mają okazję podziwiać je z bliska. Dwa czynniki dają mi wielką satysfakcję. Pierwszym z nich jest “wow” wypowiedziane przez każdego, kto zobaczy samochód, ponieważ oznacza to, że z powodzeniem przeniosłem swoją ekscytację na inne osoby, przywracając arcydzieło do życia. Drugi jest związany z pojęciem rodziny. Patrzenie, jak dziecko mówi do ojca: „Tato, to Ferrari!”, gdy biegnie w kierunku samochodu, jest niesamowitym źródłem radości. Lubię mówić „tak” dzieciom lub młodzieży, które proszą o zrobienie zdjęcia z samochodem, ponieważ ten moment pozostanie nieusuwalnie wyryty w ich wspomnieniach przez wiele lat.

Bardzo dużo radości właścicielowi Ferrari 250 Europa Vignale sprawił udział w konkursie Concours d’Elegance w 2016 roku w Palm Beach. Sędziowie docenili piękno samochodu oraz wysiłek włożony w renowację i przyznali mu Elegance Cup. Kevin również miło wspomina Concourse d’Elegance Suisse w Copper Castle, niedaleko Genewy:

Było tak wielu ludzi, których znam i podziwiam za pracę, jaką wkładają w renowację swoich zabytkowych samochodów, niezwykłych kolekcjonerów z prawdziwymi arcydziełami. Nie spodziewałem się zwycięstwa, więc byłem już szczęśliwy, że mogę brać udział w tym konkursie elegancji. Kiedy mój 250 Europa Vignale otrzymał Prix d’Exception, byłem poruszony i zaskoczony. Ekscytacja wzrosła, gdy samochód został uznany przez niezależnych sędziów za „najlepszy z możliwych do pokazania”, ponieważ oznaczało to, że to Ferrari poruszyło serca ludzi.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
50 000 km Fiatem Tipo kombi – czysta przyjemność
Następny wpis
Oto drugi oficjalny trailer filmu „Ford vs Ferrari”

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Odrestaurowywanie arcydzieła, czyli Ferrari 250 Europa Vignale