fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari Dino 246 GT zostanie wystawione na aukcji w St. Moritz

Ferrari Dino 246 GT zostanie wystawione na aukcji w St. Moritz

15 września 2023 roku na aukcjiRM Sotheby’s w szwajcarskim St. Moritz wystawione zostanie na sprzedaż Ferrari Dino 246 GT by Scaglietti z 1971 roku. Szacuje się, że cena auta w drodze licytacji może osiągnąć kwotę 400 000 franków szwajcarskich, co stanowi równowartość ponad 1,85 mln zł.

Spośród wszystkich maszyn, które przez lata wychodziły z Maranello, niewiele jest tak ściśle związanych z osobistą historią Enzo Ferrariego – lub odegrało większy wkład w ciągły sukces jego marki o tej samej nazwie – jak Dino 246 GT. Wysiłki Ferrari zmierzające do opracowania silnika V6 były napędzane przez syna Enzo, Alfredo, który tragicznie zmarł. Kolejna linia silników znalazła następnie zastosowanie w szeregu wyścigówek z oznaczeniem Dino, które zostały nazwane na jego cześć, ale być może najbardziej odpowiednie zastosowanie znalazł motor w drogowy Dino 206 GT i jego mocniejszym następcy – 246 GT.

Jedyny zarzut wobec 206 GT dotyczył braku mocy w stosunku do podwozia o świetnych możliwościach. Po zbudowaniu zaledwie 153 egzemplarzy, produkcja przeniosła się na model 246 GT, który zachował oszałamiające nadwozie opracowane przez Aldo Brovarone i Leonardo Fioravantiego – choć później produkowane ze stali – ale oferował znaczny wzrost mocy dzięki nowemu 2,4-litrowemu silnikowi Dino V6. Nowy przepis okazał się natychmiastowym hitem, gdy został wprowadzony na rynek w marcu 1969 roku, a przez następne pięć lat zbudowano około 3761 w nadwoziach z otwartym i zamkniętym dachem.

Podwozie 01584 jest jednym z zaledwie 507 zbudowanych egzemplarzy serii M i zostało ukończone przez fabrykę 4 lutego 1971 roku. Auto wykończono w stonowanym odcieniu Amaranto Ferrari i z beżowym wnętrzem. Pojazd trafił do Riccardo Goriego we Florencji, po dostarczeniu przez Renato Nocentini’s Garage La Rotonda w Prato we Włoszech. Zgodnie z towarzyszącym raportem eksperta marki, Marcela Massiniego, Dino 246 GT zostało później wyeksportowane do Szwajcarii, gdzie przeszło przez ręce kolejnych dwóch właścicieli. Massini zauważył, że Ferrari, wówczas pomalowane na czerwono, sprzedano czwartemu właścicielowi w 1993 roku i pozostało w Szwajcarii.

W 2013 roku podwozie 01584 poddano gruntownej renowacji i przebudowie w oficjalnym warsztacie Ferrari, Modena Cars SA, na obrzeżach Genewy. Towarzyszące faktury, które są dostępne do wglądu w aktach, wyszczególniają prace o wartości około 200 000 CHF, w tym remont silnika (20 000 CHF). Renowacja została zakończona na początku 2015 r., a samochód – teraz wykończony w kolorze Grigio z beżowym wnętrzem – wystartował w Tour Auto Optic 2000 w kwietniu tego roku, prowadzony przez Gino Forgionego i Nicolasa Kappenbergera. Co ważne, pojazd otrzymał certyfikat Ferrari Classiche w lutym 2016 roku i tzw. Czerwoną księgę. Nowsze faktury zawierają szczegółowe informacje na temat bieżących konserwacji, w tym wymiany pompy paliwa w listopadzie 2022 r. oraz regulacji gaźnika i nowych cewek zapłonowych w marcu 2023 r.

Chociaż Ferrari Dino 246 GT przez większość swojego życia żyło w cieniu swojego potężniejszego rodzeństwa, entuzjaści już dawno odkryli uroki tego samochodu sportowego. Jako pierwsza maszyna Ferrari model ten był pionierem pod wieloma względami.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Previous post
Ferrari F355 z 1995 r. jest do kupienia. Miał jednego właściciela
Next post
Alfa Romeo 2000 Spider z kolekcji Iseli trafi na aukcję

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Ferrari Dino 246 GT zostanie wystawione na aukcji w St. Moritz