W weekend, 20-23 maja 2021, odbędzie się Grand Prix Monako. To 64. wyścig na tym torze dla Ferrari, które zaliczyło 9 zwycięstw, 10 pole position, 17 najszybszych okrążeń i 42 podia.
Tor uliczny w Monako ma bardzo mało szybkich odcinków i składa się z dziesięciu prawych i dziewięciu lewych zakrętów. Wśród nich są tak słynne łuki, jak Ste. Devote, Mirabeau, 180° hairpin przed hotelem Fairmon i Rascasse. Kwalifikacje tutaj są ważniejsze niż na jakimkolwiek innym torze w kalendarzu, biorąc pod uwagę, że wyprzedzanie jest prawie niemożliwe. Do tej pory Leclerc nie miał szczęścia u siebie, także w kategoriach juniorskich – nigdy nie mijał flagi w szachownicę. W tym roku jest absolutnie zdeterminowany, aby przerwać pechową passę, o czym wspomniał:
Nigdy nie dotarłem do Q3 i nawet w Formule 2 nigdy nie widziałem flagi w szachownicę z kokpitu, ale myślę, że i tak pokazałem tu kilka całkiem dobrych występów. Powiedzmy, że do tej pory nie miałem zbyt wiele szczęścia – ale kto wie, może w tym roku szczęście mi dopisze… Oczywiście wygrana byłaby czymś niesamowitym, ponieważ dla kierowcy z Monako wygrana tutaj naprawdę oznaczałaby wygraną w domu. Mój kraj jest tak mały, że każdy z nas zna każdy jego zakątek i podczas jazdy po torze ma wspomnienia z codziennego życia. Trzeba jednak być realistą i nie możemy łudzić się na podstawie trzeciego sektora w Barcelonie. Jak zawsze my i nasi rywale będziemy w grupie za dwoma zespołami prowadzącymi w mistrzostwach i nie do pomyślenia jest, że możemy być w walce o czołowe pozycje, chyba że napotkają jakieś problemy w weekend.
Swoimi odczuciami przed GP Monako podzielili się pozostali kierowcy, w tym Carlos Sainz:
Zawsze kończyłem z punktami w Formule 1 na tym torze – GP Monako zawsze było dla mnie dobre – od 2008 roku, kiedy wygrałem Monaco Kart Cup. Myślę i mam nadzieję, że mogę również poradzić sobie dobrze w barwach Ferrari. Jesteśmy dobrze przygotowani i wierzę, że możemy być konkurencyjni. SF21 jest zupełnie inny niż wszystkie samochody, którymi jeździłem w mojej karierze i dostosowanie się do niego wymagało ode mnie sporego wysiłku. Tor w Monako podkreśla zaufanie kierowcy do swojego samochodu i mam nadzieję, że w ten weekend pojawią się dobre oznaki w tym zakresie.
Kimi Raikkonen:
Monako to wymagający tor dla kierowców – mimo wszystkiego, co dzieje się w tle, tak naprawdę nic nie ma na nas wpływu. Kiedy siedzisz w kokpicie, to weekend jest jak każdy inny. Jeśli chcesz przejechać dobre okrążenie, musisz mieć zaufanie do swojego samochodu i do siebie, bo musisz wykorzystać każdy fragment toru do granic możliwości. Łatwo jest popełniać błędy i nawet niewielki błąd może mieć duże konsekwencje: jednocześnie może to dać szansę, ponieważ jest wiele elementów, które mogą wstrząsnąć kolejnością w niedzielę.
Antonio Giovinazzi:
Ze wszystkich weekendów w roku ten jest jednym z najbardziej wyjątkowych. W mieście panuje inna atmosfera, a ponieważ większość kierowców zna to miejsce tak dobrze, pojawia się dodatkowe wyzwanie, aby utrzymać koncentrację na torze i tylko na torze. To zdecydowanie inny weekend niż zwykle! Ścigałem się tu tylko raz w Formule 1, ale znam ten tor z moich doświadczeń w formułach juniorskich i jest to duży test dla kierowcy. Musimy być gotowi, aby wykorzystać każdą okazję i zmaksymalizować potencjał naszego samochodu. Nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć podczas wyścigu w tym miejscu.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment