Zupełnie nowy Fiat 500 zadebiutował w marcu 2020 roku jako model w pełni elektryczny i według ówczesnej retoryki producenta, był krokiem w kierunku lepszej przyszłości. Jednak spowolnienie sektora pojazdów bezemisyjnych doprowadziło do zmiany strategii i opracowania wariantu korzystającego z tradycyjnej jednostki spalinowej, która ma zastąpić leciwą, 17-letnią konstrukcję oferowaną równolegle.
Zaprezentowany właśnie Fiat 500 Ibrida ma hybrydowy układ napędowy. Pojazd zostanie wprowadzony na rynek między końcem 2025 a początkiem 2026 roku i będzie oferowany równolegle do wariantu w pełni elektrycznego. W międzyczasie z produkcji wycofany zostanie spalinowy Fiat 500, oferowany od 2007 roku – ostatnie egzemplarze mają opuścić fabrykę latem 2024 roku. Pomimo leciwej konstrukcji, wspomniany pojazd wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością wśród klientów. Za to nie podoba się organom regulacyjnym – zaostrzenie przepisów cyberbezpieczeństwa sprawi, że pojazd przestanie spełniać normy. Te same przepisy zmusiły również Porsche do wycofania w Europie napędzanego silnikiem spalinowym modelu Macan.
Według niepotwierdzonych doniesień, 500 Ibrida będzie korzystać z tej samej lekkiej hybrydy z 1-litrową jednostką Firefly, co istniejąca pięćsetka i spokrewniona Panda. Jednak na oficjalne informacje przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Fiat mógł zmodernizować starszą pięćsetkę, aby sprostać nowym przepisom, co wiązało się z ogromnymi kosztami, ale zamiast tego zdecydował się dostosować znacznie bardziej wyrafinowaną 500e i produkować oba modele w swoim zakładzie Mirafirori w Turynie. 500e jest już wytwarzany w Mirafiori, ale słaby popyt na pojazdy elektryczne oznacza, że fabryka pozostaje w dużym stopniu niewykorzystana, więc nowy plan rozwiązuje również problem zdolności produkcyjnych Fiata. Obecnie sprzedawana pięćsetka z jednostką spalinową jest produkowana w Tychach.
Decyzje dotyczące przyszłości Fiata 500 skomentował Olivier Francois, dyrektor generalny Fiata:
Aby zwiększyć liczbę pięćsetek na drogach we Włoszech i odpowiedzieć na potrzeby włoskich klientów, zdecydowaliśmy się wyprodukować nową 500 Ibrida. Nowa 500 Ibrida ma włoską nazwę, zostanie opracowana i zaprojektowana w Turynie i dumnie wyprodukowana w Mirafiori. Oczywiste jest, że Mirafiori odgrywa strategiczną rolę dla marki i że nadal inwestujemy we Włochy, 500 i Mirafiori.
Fiat nie ujawnił jeszcze żadnych zdjęć zbudowanej w Turynie 500 Ibrida, ale ujawnił specjalną, dostępną tylko we Włoszech edycję EV nazwaną na cześć słynnej fabryki, 500e Mirafiori, widoczną na tych zdjęciach. Kabriolet jest wyposażony w akumulatory o pojemności 42 kWh lub 23,8 kWh, system wspomagania parkowania 360°, 320-watowy system dźwiękowy JBL i chromowane akcenty.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment