Fiat Chrysler Automobiles przy okazji premiery zupełnie nowego Fiata 500 alarmuje, że nadszedł czas do podjęcia działań w celu zapewnienia lepszej przyszłości planecie.
Samochód korzysta z baterii litowo-jonowej o pojemności 42 kWh, dzięki której oferuje zasięg do 320 kilometrów według standardu WLTP. Auto wyposażono w szybki, 85-kilowatowy system ładowania, umożliwiający naładowanie baterii w zaledwie 5 minut do poziomu pozwalającego na przejechanie 50 kilometrów. A to więcej niż potrzeba do codziennego użytku w ruchu miejskim – tak przynajmniej uważa producent. Osiągnięcie poziomu 80% naładowania zajmuje zaledwie 35 minut. Gniazdo do ładowania znajdują się z przodu po prawej stronie– do wyboru są wejścia AC i DC. Efektywne uzupełnianie energii jest możliwe również w warunkach domowych pod warunkiem zastosowania Easy Wallbox, czyli specjalnego systemu opracowanego specjalnie dla FCA.
Fiat 500 – tryby jazdy
Nowa pięćsetka oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Range i Sherpa. Ten ostatni optymalizuje zarządzanie energią w celu zwiększenia zasięgu – maksymalna prędkość jest ograniczona do 80 km/h, reakcja pedału przyspieszenia się zmienia w celu redukcji zużycia energii, dezaktywowane są systemy klimatyzacji i podgrzewania siedzeń.
Tryb Normal ma jak najwierniej imitować jazdę autem z silnikiem spalinowym, podczas gdy Range aktywuje funkcję jazdy z wykorzystaniem wyłącznie pedału przyspieszenia. Po jego zwolnieniu pojazd zwalnia efektywniej niż w przypadku jednostek spalinowych, przy czym wciąż niezbędne jest wciśnięcie pedału hamulca w celu całkowitego zatrzymania.
Fiat 500 – osiągi
Jednostka rozwija moc 118 KM i pozwala na jazdę z maksymalną prędkością 150 km/h. Sprint od 0 do 50 km/h trwa 3,1 sekundy, a do 100 km/h 9 sekund.
Fiat 500 oferuje drugi poziom autonomii, ułatwiając poruszanie się w ruchu miejskim. Przednia kamera monitoruje najbliższe otoczenie, a inteligentny tempomat jest w stanie zahamować lub przyspieszyć reagując na czynniki zewnętrzne – samochody, rowerzystów lub pieszych. Do tego o bezpieczeństwo dba system utrzymujący pojazd na środku pasa ruchu pod warunkiem, że jego granice są poprawnie identyfikowane przez komputer. Inteligentny asystent potrafi czytać znaki, w tym ograniczenia prędkości, do których zaleca stosowanie się, podczas gdy Urban Blind Spot w celu monitorowania martwego pola wykorzystuje ultrasoniczne sensory. Te z kolei w momencie wykrycia zagrożenia wizualnie ostrzegają kierowcę. Kolejnym atutem trzeciej generacji pięćsetki jest system multimedialny UConnect 5 z dotykowym ekranem o przekątnej 10,25 cala.
Od 4. marca 2020 roku można składać rezerwacje na nowego Fiata 500 w specjalnej premierowej, limitowanej edycji la Prima. Klienci do wyboru mają 3 kolory nadwozia: metaliczny Mineral Grey, zielony Ocean Green i trójwarstwowy błękit Celestial Blue. Wszystkie egzemplarze w tej edycji standardowo wyposażone są w światła LED, ekologiczną tapicerkę, 17-calowe felgi i chromowane wstawki wokół szyb. Każda sztuka będzie miała specjalną plakietkę z numerem od 1 do 500 oraz nazwą kraju.
Fiat 500 – ceny
Cena na rynku europejskim dla edycji premierowej la Prima startuje z pułapu 37 900 euro. Więcej informacji o tym samochodzie, jak i całej gamie, znajdziecie na oficjalnej stronie producenta – fiat.pl.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment