Samochód ten zwyciężył w swojej klasie podczas wyścigu Nürburgring 1000 Kilometers w 1962 roku i został Najlepszym Samochodem Wystawy podczas Amelia Island Concours d’Elegance w 2011 roku.
Ferrari 250 GTO jest już rekordzistą jako najdroższy samochód kiedykolwiek sprzedany na aukcji, przynosząc 48,405 miliona dolarów w 2018 roku. Wkrótce, 13 listopada 2023 r., RM Sotheby’s wystawi na sprzedaż wyjątkowy egzemplarz tego cennego samochodu, który ze względu na swoją historię może osiągnąć jeszcze wyższą cenę.
Był to jeden z 34. egzemplarzy GTO z nadwoziem Tipo 1962. Model 250 GTO był zazwyczaj wyposażony w 3-litrowy silnik V12 o mocy około 300 KM. Jednak ta sztuka pierwotnie otrzymała 4-litrowe V12, aby spełnić nowe wymogi homologacyjne w 1962 roku. Zamiast od razu sprzedać go prywatnemu kierowcy wyścigowemu lub zespołowi, pojazd pozostał własnością Scuderia Ferrari i był używany na potrzeby własnej ekipy.
Pierwszym sprawdzianem dla tej maszyny był wyścig na dystansie 1000 kilometrów na torze Nürburgring w 1962 roku, w którym GTO zajęło pierwsze miejsce w klasie i drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Ferrari przygotowało pojazd do 24-godzinnego wyścigu Le Mans, montując mocniejszy silnik o mocy około 390 KM i dodając małe światła drogowe poniżej kierunkowskazów na błotnikach, które są obecne do dziś.
W Le Mans nie obyło się jednak bez zmagań. Samochód zakwalifikował się na czwartym miejscu, ale silnik przegrzał się podczas wyścigu. Ferrari przekonwertowało pojazd do standardowej specyfikacji 250 GTO i sprzedało go prywatnemu właścicielowi. Prace obejmowały wymianę silnika na 3-litrową jednostkę, która nadal znajduje się pod maską.
Po przejściu przez ręce kilku właścicieli i przybyciu do Stanów Zjednoczonych, właściciel z Ohio nabył ten wyjątkowy samochód w 1985 roku. Używał go do wyścigów vintage i udziału w pokazach. Zdobył nagrodę Best-of-Show na Amelia Island Concours d’Elegance w 2011 roku. Teraz zdecydował się wystawić tę wyjątkową maszynę na aukcję.
Po raz pierwszy od 38 lat 250 GTO jest dostępne na sprzedaż. Na stronie przedmiotu aukcyjnego RM Sotheby’s znajdziemy dokumentację fabryczną, w tym arkusze konstrukcyjne dotyczące przygotowań do wyścigów Nürburgring i Le Mans, a także późniejszą konwersję na 250 GTO. Ba, przygotowana została specjalna strona z obszernym opisem, w którym zawarto szczegółową historię tego pojazdu: https://rmsothebys.com/gto/.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment