Podczas aukcji RM Sotheby’s w Dubaju sprzedano przedmiot o numerze 120, czyli Lamborghini 400 GT 2+2 by Touring z 1966 roku. W drodze licytacji pojazd osiągnął kwotę 297 500 dolarów. To równowartość około 1,2 mln zł.
W 1966 roku Lamborghini zaprezentowało zaktualizowany model 400 GT, który zachował ten sam rozstaw osi, co wcześniejszy 350 GT, ale otrzymał powiększoną wersję silnika V12 o pojemności 3,9 litra, zwiększając tym samym moc z 270 do 320 KM. Chociaż kilka wczesnych egzemplarzy 350 GT miało nowatorski układ siedzeń 2+1, większość była skonfigurowana w zwykłej formie dwumiejscowej. Jednak zawsze świadome korzyści płynących z poszerzenia atrakcyjności swoich samochodów, Lamborghini – po wyprodukowaniu zaledwie 24 egzemplarzy dwumiejscowego 400 GT – zdecydowało się na dalsze modyfikacje w postaci 400 GT 2+2, które zostało publicznie zaprezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1966 roku.
400 GT 2+2 zyskał na większej przestrzeni w kabinie w porównaniu z wcześniejszym samochodem, a także na istotnych zmianach kosmetycznych i ergonomicznych – większy tylny bagażnik, zwiększony zbiornik paliwa i poczwórne reflektory. Jednak to prawdopodobnie w skrzyni biegów dokonano największego ulepszenia technicznego. Nieco oporna przekładnia ZF z 350 i 400 GT została zastąpiona w 2+2 znacznie płynniejszą i cichszą pięciobiegową jednostką z pełną synchronizacją.
Oprócz zwiększonej praktyczności, 400 GT 2+2 zachował imponujące osiągi swoich dwóch poprzedników, przyspieszając do 100 km/h w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła około 248 km/h. W rzeczy samej, dziennikarze Autocar byli pod takim wrażeniem, że chwalili go jako lepszy od wszystkich egzotycznych i rodzimych maszyn w tym wspaniałym zakątku rynku szybkich samochodów.
Oferowany na aukcji egzemplarz – podwozie 0643 – opuścił fabrykę wykończony w kolorze Grigio St. Vincent z wnętrzem Tabacco i został wysłany do swojego pierwszego właściciela Boba Estesa z Kalifornii w USA, 12. września 1966 roku. W październiku 1969 roku Lamborghini zostało sprzedane dr. R. Marshallowi, również z Kalifornii, a 400 GT 2+2 stanowiło później część kolekcji samochodów aż do 1992 roku, kiedy sprzedano je na aukcji w Niemczech. Później znalazło właściciela na Bliskim Wschodzie, a w lutym 2022 r. Lamborghini kupił właściciel zlecający sprzedaż na aukcji RM Sotheby’s. Zgodnie z załączonymi zdjęciami stanu, Lamborghini wykazuje kosmetyczne wady. Zaleca się, aby samochód został poddany przeglądowi mechanicznemu przed jazdą.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment