Ponad półtora roku temu Stellantis uzgodnił z włoskim rządem, że zwiększy roczną produkcję w kraju do miliona sztuk. Jednak najświeższe dane nie napawają optymizmem – firma oddala się od tego założenia. W całym 2024 roku producent wyprodukował mniej niż 500 000 samochodów, odnotowując spadek o 37% w porównaniu z 2023 rokiem.
Według związku FIM-CISL, Stellantis zbudował w zeszłym roku we Włoszech zaledwie 475 090 pojazdów. Dla porównania, w 2023 wyprodukował 751 384 samochodów. Produkcja modeli osobowych skurczyła się o 46% do najniższego poziomu od 1956 roku, podczas gdy dla pojazdów użytkowych spadek wyniósł 17%.
Jedną z najbardziej dotkniętych fabryk Stellantis jest zakład Mirafiori w Turynie, który doświadczył 70% spadku produkcji w ubiegłym roku, jak wynika z danych opublikowanych na łamach Reutersa. Wielokrotnie wstrzymywano pracę w tym zakładzie przez większą część 2024 roku, głównie z powodu braku popytu na całkowicie elektrycznego Fiata 500e. W tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie Stellantis ogłosił, że przedłuży ograniczenie produkcji w fabryce do 3 lutego.
Fabryka Maserati w Modenie odnotowała jeszcze bardziej znaczący spadek produkcji o 79% w ubiegłym roku. Rozmawiając z mediami, lider związku FIM-CISL – Ferdinando Uliano – powiedział:
Bardzo martwimy się o Maserati. Oczekuję jasnego i szczegółowego projektu dla marki, i to szybko.
Krótko po tym, jak Carlos Tavares opuścił stanowisko szefa Stellantis na początku grudnia, grupa ogłosiła wielomiliardową inwestycję we włoską produkcję. Firma utrzyma wszystkie swoje lokalne zakłady otwarte i zainwestuje 2 miliardy euro we włoski rynek w samym 2025 roku. W przygotowaniu jest kilka ważnych nowych modeli, w tym SUV Alfa Romeo Stelvio nowej generacji i sportowy sedan Giulia. Co więcej, co najmniej dwa nowe kompaktowe modele będą budowane w zakładzie Pomigliano D’Arco w południowych Włoszech od 2028 roku.
Borykający się z trudnościami zakład Mirafiori również otrzyma impuls i zajmie się produkcją hybrydowej wersji 500 pod koniec 2025 roku. Stellantis zobowiązał się również do kontynuowania budowy 500 w tym zakładzie do 2032 lub 2033 roku.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment