Włoska marka z Sant’Agata Bolognese świętuje 60. rocznicę ze światowym debiutem koncepcyjnego modelu o nazwie Lanzador, mającego wprowadzić firmę do tzw. segmentu „Ultra GT” – tak przynajmniej określił to sam producent.
Automobili Lamborghini zaprezentowało pojazd w dniu 18 sierpnia 2023 roku na wydarzeniu The Quail, A Motorsports Gathering. Pierwszy w pełni elektryczny koncept czwartego modelu firmy – Lanzador – to Gran Turismo o wysokim prześwicie z kabiną cztereme (2+2) miejscami. Według producenta, w pełni elektryczny samochód koncepcyjny łączy w sobie ultra-wysokie osiągi flagowego Revuelto i wszechstronność Urusa, oferując jednocześnie niezrównane wrażenia na pokładzie dzięki nowym funkcjom informacyjno-rozrywkowym.
Lanzador to koncept z układem napędowym przenoszącym moment obrotowy na obie osie. Ma dwie jednostki elektryczne – są one umieszczone przy osi, którą napędzają. Energia jest dostarczana przez wysokowydajny akumulator nowej generacji, który zapewnia również duży zasięg. Projektanci przenieśli filozofię firmy dotyczącą zrównoważonych materiałów do wnętrza. Parę słów o aucie dodał od siebie sam Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini:
Koncept Lanzador spełnia każdy z elementów, które powinny definiować pierwsze w pełni elektryczne Lamborghini. Ważne było, aby ujawnić pierwszą wizję czwartego modelu podczas imprezy The Quail, aby podzielić się spojrzeniem w przyszłość w otoczeniu obecnych modeli Lamborghini, które reprezentują 60 lat DNA firmy.
Oprócz Lanzadora Lamborghini zaprezentowało na The Quail szereg modeli, w tym hybrydę plug-in Revuelto o mocy 1015 KM z zupełnie nowym silnikiem V12, pseudoterenowego Huracána Sterrato oraz Urusa Performante, który jest najszybszym produkcyjnym SUV-em w tzw. próbie „hillclimb” na szczycie Pikes Peak z czasem 10:32,064.
W roku 60. rocznicy powstania Lamborghini firma ustanowiła kolejny rekord sprzedaży w pierwszej połowie 2023 r., dostarczając na całym świecie 5341 pojazdów – o 251 więcej niż w ubiegłym roku. Urus pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem z 3241 egzemplarzami, a tuż za nim plasuje się Huracán. Oba modele zostały wyprzedane do końca produkcji. Wyniki te pojawiają się w kluczowym momencie, ponieważ Lamborghini wkracza w drugą fazę programu Direzione Cor Tauri, w który marka zainwestuje 1,9 miliarda euro. To największa inwestycja w historii firmy.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment