Na aukcji w Dubaju pod młotek trafi Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Martini 5” z 1992 roku, o numerze podwozia ZLA831AB000568610. Zdaniem ekspertów cena pojazdu w drodze licytacji może wynieść 150 000 dolarów.
W 1987 roku regulamin Rajdowych Mistrzostw Świata został napisany od nowa. Rozdział Grupy B dobiegł końca, ustępując miejsca maszynom Grupy A, które były znacznie bliżej związane z samochodami produkcyjnymi dostępnymi w salonach. W nowej erze Lancia ruszyła z kopyta, gdy Juha Kankkunen poprowadził kieszonkową rakietę (tzw. pocket rocket) w postaci Delty do chwały w klasyfikacji kierowców i producentów. Zapoczątkowało to najbardziej udaną passę w historii WRC.
Wraz z ewolucją Delty – dzięki specjalnym homologacjom samochodów drogowych, które wprowadziły zwiększoną moc silnika, szerszy rozstaw kół, większe hamulce, ulepszone zawieszenie i wiele innych – rajdowe warianty modelu zdobyły sześć tytułów mistrzowskich z rzędu. Kierowcy Miki Biasion i Carlos Sainz Senior dzielili chwałę z Kankkunenem, a czysta passa trwała do 1992 roku.

Limitowana edycja Delta HF Integrale Evoluzione „Martini 5” – jak sama nazwa wskazuje, została wprowadzona na rynek w celu uczczenia piątego z rzędu triumfu Lancii w 1991 roku. Ozdobiona wzdłuż linii i na pokrywie bagażnika słynnymi czerwono-niebieskimi paskami sponsora rajdowego Martini, została zbudowana w liczbie zaledwie 400. egzemplarzy. Wyposażono je w 16-zaworowy, turbodoładowany, 2-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 210 KM, współpracujący z pięciobiegową ręczną skrzynią i stałym napędem na cztery koła. „Martini 5” zyskał również 15-calowe koła w stylu rajdowym oraz zamszowe kubełkowe fotele z przodu, uzupełnione czerwonymi przeszyciami i czerwonymi pasami bezpieczeństwa.
Oferowany tutaj egzemplarz jest 388. pojazdem z serii. Chociaż jego wczesna historia nie jest ostatecznie znana, samochód od niedawna „mieszka” w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. Lancia przeszła kompleksowy serwis w maju 2022 r., który obejmował wymianę paska rozrządu i sprzęgła, regenerację turbosprężarki oraz remont hamulców i zawieszenia. Wraz z kołem zapasowym, zestawem narzędzi, podnośnikiem, instrukcjami obsługi i książką serwisową, egzemplarz „Martini 5”, celebrujący historyczny sukces WRC, z pewnością przypadnie do gustu entuzjastom sportów motorowych i kolekcjonerom.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment