Lancia potwierdziła powrót do rajdów wraz z prezentacją Ypsilona w odmianie HF oraz Rally 4 HF. W rozwój obu pojazdów jest zaangażowany Miki Biasion.
Powrót marki do rajdów i rolę Mikiego Biasiona skomentował dyrektor generalny marki, Luca Napolitano:
Dziś Lancia robi kolejny krok naprzód w swojej renesansowej podróży. Pod koniec maja zaprezentowaliśmy dwa ważne nowe modele, które zostaną oficjalnie wprowadzone na rynek w 2025 roku: nową Lancię Ypsilon HF, wyczynową wersję pierwszego samochodu nowej ery marki oraz Lancię Ypsilon Rally 4 HF – model, który będzie oznaczał oficjalny powrót Lancii do świata rajdów, zgodnie z jej legendarną historią sportową. Naturalnym „rzecznikiem” tego podwójnego powrotu może być tylko Miki Biasion, najbardziej utytułowany włoski kierowca rajdowy wszech czasów, który przyczynił się do tego, że Lancia stała się marką, która wygrała więcej niż jakakolwiek inna marka w historii tego sportu. Jego wieloletnie doświadczenie w zespole Lancia Corse będzie miało fundamentalne znaczenie dla rozwoju obu samochodów. To początek nowego rozdziału w historii renesansu marki, charakteryzującego się ambicją, pragmatyzmem i pokorą, w pełni zgodnego z DNA marki.
Miki Biasion dodał kilka słów od siebie:
Jestem zaszczycony, że mogę wspierać zespół produktowy Lancii w dostosowywaniu ustawień i prowadzenia Ypsilona HF, oferującą kierowcom prawdziwie sportową przyjemność z jazdy. Cieszę się również, że mogę współpracować z zespołem Stellantis Motorsport nad udoskonaleniem osiągów Ypsilon Rally 4 HF: ustawień, hamowania i kalibracji silnika. Mam nadzieję, że uda mi się zainspirować wszystkich młodych kierowców startujących naszą Lancią Ypsilon Rally 4 HF do zostania profesjonalistami, a w przyszłości – mistrzami. Zwycięska Lancia powraca, a ja cieszę się, że mogę być tego częścią!
Miki Biasion jest ikoną w historii sportów motorowych – przyczynił się do uczynienia Lancii najbardziej utytułowaną marką wszech czasów, z 15. Rajdowymi Mistrzostwami Świata, trzema Mistrzostwami Świata Konstruktorów i Endurance, jednym 1000 Miglia, dwukrotnie Targa Florio i raz Carrera Panamericana.
Biasion zadebiutował w barwach Lancii za kierownicą Rally 037 grupy B. W 1983 roku startował i wygrał mistrzostwa Włoch i Europy. Od 1986 r. rywalizował już tylko w rajdach zaliczanych do mistrzostw świata: w swoim pierwszym roku poprowadził Deltę S4 do zwycięstwa w Argentynie. Wyniki poprawił w następnym sezonie: pięć zwycięstw w 1988 r. dało mu jego pierwszy tytuł mistrza świata w Delcie Integrale grupy A. W 1989 r. Biasion dołączył do grona dwukrotnych mistrzów świata, a w obu latach wygrał także Rajd Safari w Afryce – jako jedyny Włoch, który tego dokonał.
Dlatego też Biasion nierozerwalnie związał swoje nazwisko z włoską marką w latach 80. i 90., stając się najbardziej utytułowanym włoskim kierowcą wszech czasów, prowadząc kultową Deltę Martini Racing Team do triumfu w Mistrzostwach Świata w 1988 i 1989 roku.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment