Lancia – przy okazji zaprezentowania Ypsilona w topowej odmianie HF – potwierdziła, że wszystkie jej nowe modele otrzymają podobne odmiany skoncentrowane na osiągach.
Lancia zaprezentowała pierwszego hot hatcha nowej ery przed jego wprowadzeniem na rynek w maju 2025 roku. Mowa o Ypsilonie HF rozwijającym moc 240 KM. Przyszłe modele, czyli crossover Gamma i hatchback Delta, również doczekają się odmian sygnowanych logo HF.
W usportowionym Ypsilonie logo HF z czerwonym słoniem jest zamontowane na nowym przednim zderzaku, który teraz ma większe i bardziej kanciaste wloty. Profil prezentuje szerokie poszerzenia błotników, które podkreślają specyficzne dla wersji felgi aluminiowe o sześcioramiennym wzorze. Chociaż Lancia nie zaprezentowała tylnej części nadwozia, spodziewamy się podobnych zabiegów stylistycznych, w tym tylnego spojlera dachowego i dyfuzora.
Subkompaktowy hatchback jest wyposażony w pojedynczy, zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 240 KM. Tak skonfigurowany samochód jest w stanie rozpędzić sie ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 5,8 sekundy – znacznie szybciej niż standardowe warianty EV i mild-hybrid. Ulepszony układ napędowy jest uzupełniony obniżonym zawieszeniem i szerszymi oponami – to wszystko poprawiło jego właściwości jezdne.
Sygnalizując swój długo oczekiwany powrót do sportów motorowych, Lancia zaprezentowała Ypsilona Rally 4 HF – nowego rywala w klasie rajdowej R4. Główną atrakcją jest oszałamiająca nowa interpretacja kultowych barw Martini, przypominająca zwycięskie modele Lancii: 037 i Delta Integrale.
Poza przyciągającymi wzrok barwami, Rally 4 może pochwalić się funkcjonalną atrapą dachową, parą otworów wentylacyjnych na masce dla lepszego chłodzenia silnika oraz zestawem białych wieloramiennych felg aluminiowych. Zapożyczono również agresywny bodykit z modelu Ypsilon HF.
W przeciwieństwie do swojego drogowego odpowiednika, Rally 4 wykorzystuje wzmocnioną wersję turbodoładowanego trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,2 litra, generującego moc 212 KM. Pięciobiegowa skrzynia przekazuje moment obrotowy na przednie koła za pomocą mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu w celu zwiększenia przyczepności.
Możemy również spodziewać się rajdowo zestrojonego zawieszenia i wydajnych hamulców – wszystko to, aby zmaksymalizować osiągi. Ponadto Lancia zaprezentowała logo Lancia Corse HF, które będzie używane w jej przyszłych samochodach wyczynowych. Chociaż Lancia nie ogłosiła jeszcze konkretnej daty rajdowego debiutu Ypsilona, spodziewamy się poznać więcej szczegółów w nadchodzących miesiącach. To bardzo oczekiwany powrót najbardziej utytułowanej marki w historii rajdów samochodowych, która zdobyła aż 15 tytułów WRC, trzy tytuły mistrza świata konstruktorów. Na swoim koncie ma także jedno zwycięstwo w 1000 Miglia, dwa zwycięstwa w Targa Florio i jedno trofeum w Carrera Panamericana.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment