Przez cztery dekady Lancia Ypsilon pozostawała wierna swojemu charakterowi, dostosowując się do zmieniających się czasów. Ponad trzy miliony kierowców na całym świecie doceniło jej unikalny styl i wyjątkową tożsamość. Dziś historia tej ikony wchodzi w nową fazę za sprawą najnowszego Ypsilona, łączącego zaawansowaną technologię, ekologię i elegancję.
Nowy Ypsilon czerpie inspiracje z kultowych modeli marki, takich jak Lancia Stratos, której charakterystyczne okrągłe tylne światła powracają w nowoczesnej odsłonie. Przód zdobi trójpromienny LED-owy „kielich”, nawiązujący do klasycznego designu Lancii. Model ten jest również pierwszym samochodem Stellantis wyposażonym w system S.A.L.A., inteligentny interfejs zapewniający komfortową i intuicyjną obsługę.
Nowy Ypsilon wyznacza standardy w segmencie premium hatchback B – na pokładzie znajduje się 10,25-calowy wyświetlacz, najlepsze w klasie systemy wspomagania parkowania, a także system umożliwiający jazdę autonomiczną na poziomie drugim (standard w wersji Cassina). Oferta obejmuje trzy warianty: podstawowy Ypsilon (dla młodszych kierowców), Nowa Ypsilon LX (najbardziej luksusowa) oraz Nowa Ypsilon Edizione Cassina, czyli uosobienie komfortu i elegancji. Każda wersja dostępna jest zarówno jako hybryda, jak i w pełni elektryczny model.
Silnik hybrydowy to nowoczesna jednostka 1,2 litra o mocy 100 KM, zapewniająca optymalną efektywność. Wersja elektryczna oferuje zasięg do 403 km według standardu WLTP, a szybkie ładowanie pozwala uzupełnić 80% baterii w zaledwie 24 minuty.
Lancia nie zapomina o swoich rajdowych korzeniach. Nowy Ypsilon stał się bazą dla sportowych wersji: Ypsilon Rally 4 HF oraz Ypsilon HF. Ten ostatni model o mocy 280 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,7 sekundy. Z kolei Ypsilon Rally 4 HF, z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 212 KM odnotował już 80 zamówień w Europie. Samochód ten będzie rywalizował w Trofeo Lancia, organizowanym w ramach 2025 Italian Rally Championship, oferującym nagrody o wartości 360 000 euro.
Nad dostrojeniem sportowych wersji czuwał Miki Biasion, legenda motorsportu i dwukrotny mistrz świata. To właśnie on święcił największe triumfy za kierownicą Lancii Delty w barwach Martini Racing, pomagając Lancii zdobyć 10 mistrzostw świata producentów.
Lancia Ypsilon od zawsze była synonimem elegancji i wyjątkowego stylu. Już w 1985 roku model Y10 wyróżniał się nowatorskim designem, w tym charakterystyczną czarną klapą bagażnika. Kolejne generacje kontynuowały tradycję luksusu i personalizacji, jak np. program „Kaleidos” w modelu Lancia Y (1995), który oferował 100 odcieni lakieru.
Czwarta generacja, zaprezentowana w 2011 roku, wprowadziła wersję pięciodrzwiową, czyniąc Ypsilona bardziej dostępnym dla szerszego grona kierowców. Na przestrzeni lat powstało 36 edycji specjalnych, współtworzonych z takimi markami, jak Fila, Alberta Ferretti, Missoni czy Momo Design.
Lancia Ypsilon nie tylko wyznaczała trendy w motoryzacji, ale także stała się ikoną w świecie mody i sztuki. Jej reklamy i kampanie promocyjne angażowały gwiazdy, takie jak Carol Alt, Vincent Cassel, Kasia Smutniak czy Cristiana Capotondi. Dzięki temu Ypsilon stał się czymś więcej niż samochodem – symbolem stylu życia.
Nowa Lancia Ypsilon kontynuuje tę tradycję, otwierając nowy rozdział w historii marki. Odwiedzając Casa Lancia – odnowione salony sprzedaży, które powstaną w 70 miastach Europy do 2025 roku – klienci mogą poczuć unikalny charakter i prestiż tej niezwykłej włoskiej marki.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment