Maserati prezentuje Grecale Folgore Model Year 2026, czyli odświeżoną wersję swojego w pełni elektrycznego SUV-a. Marka z Modeny podkreśla, że model ten wprowadza nowe rozwiązania techniczne zwiększające wydajność, zasięg i osiągi, a jednocześnie zachowuje charakterystyczne dla Maserati połączenie luksusu i sportowego ducha.
Najważniejszą nowością techniczną jest system rozłączania napędu na wszystkie koła (AWD-Disconnect). Gdy napęd 4×4 nie jest potrzebny, samochód przekazuje moc wyłącznie na tylną oś, co pozwala znacząco ograniczyć zużycie energii i zwiększyć zasięg – nawet do 580 km. Przejście pomiędzy napędem na cztery a dwa koła odbywa się w zaledwie 500 milisekund, poprzez fizyczne rozłączenie półosi przednich od piast. Zdaniem producenta, w przeciwieństwie do rozwiązań konkurencji, które dezaktywują jedynie silnik lub dyferencjał, system w Grecale zapewnia pełną izolację układu napędowego maksymalizując oszczędność energii. Cały proces odbywa się automatycznie – bez udziału kierowcy.
Maserati informuje, że zarządzanie trakcją opiera się na sieci czujników i algorytmów analizujących tysiące parametrów na sekundę, takich jak zapotrzebowanie na moment obrotowy, temperatura hamulców, nachylenie drogi, prędkość czy temperatura zewnętrzna. Dzięki temu samochód sam wybiera najbardziej efektywną konfigurację, nie rezygnując z bezpieczeństwa i przyczepności.

Model Year 2026 zachowuje również rozwiązania cenione przez dotychczasowych użytkowników Folgore, w tym automatyczny system, który – gdy w nawigacji zostanie wybrana szybka ładowarka jako cel podróży – Grecale automatycznie przygotowuje baterię pod kątem utrzymania optymalnej temperatury skracając czas ładowania. Dodatkowo funkcja zdalnego sterowania klimatyzacją pozwala za pomocą aplikacji Maserati Connect ustawić temperaturę wnętrza jeszcze przed wejściem do pojazdu.
W codziennej eksploatacji kierowcom pomaga system EV Routing, który planuje trasę uwzględniając poziom naładowania baterii, styl jazdy oraz profil terenu. Maserati wprowadziło też funkcję Dynamic Range Mapping, która w czasie rzeczywistym pokazuje na mapie zasięg auta w oparciu o aktualny stan akumulatora i warunki jazdy. Zdaniem producenta eliminuje to niepewność w planowaniu dłuższych podróży.

Nowa gama Grecale na rok 2026 ma być – według Maserati – najszerszą ofertą SUV-ów w historii marki. Producent podkreśla, że łączy w niej pasję, innowacyjność i wszechstronność, a samochód pozostaje wyrazem włoskiego luksusu w stylu Maserati. Klienci mogą skorzystać z programu Fuoriserie, oferującego aż 32 kolory nadwozia (w tym sześć nowych) i osiem wariantów wnętrz. W palecie przewidziano także cztery kolory zacisków hamulcowych i pięć wzorów felg, z których jeden zarezerwowany jest wyłącznie dla wersji elektrycznej.
Wnętrze – zgodnie z tradycją Maserati – ma być synonimem elegancji i dbałości o detale. Producent zapowiada nowe konfiguracje wykończenia: Premium Pelle Ghiaccio, Sport Leather Nero/Rosso oraz Sport Leather Nero/Giallo. Program Fuoriserie pozwala również dobrać jeden z ośmiu niestandardowych wzorów foteli.
Jak podsumował producent, Grecale Folgore MY2026 wyznacza kolejny etap w rozwoju zaawansowanej i wysokowydajnej mobilności elektrycznej, łącząc techniczne wyrafinowanie, efektywność energetyczną i przyjemność z jazdy w harmonii, jaką potrafi zaoferować tylko Maserati. Choć to stwierdzenie brzmi jak marketingowy slogan trudno nie dostrzec, że nowa wersja Folgore rzeczywiście wpisuje się w rosnący trend elektryfikacji luksusowych SUV-ów – z naciskiem na technologię i personalizację.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment