fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Maserati świętuje 50-lecie Indy

Maserati świętuje 50-lecie Indy

1 lipca 1969 r. był ważnym dniem w dziejach Maserati. Właśnie wtedy historyczną siedzibę firmy, mieszczącą się przy Via Ciro Menotti 322 w Modenie opuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz Indy. Pojazd wyprodukowany dla klienta ze Szwajcarii trafił do importera Martinelli e Sonvico z Chiasso. Kilka dni później auto dostarczono zamożnemu biznesmenowi.

Maserati zaprezentowało Indy podczas targów motoryzacyjnych w Turynie w 1968 roku na stoisku Carrozzeria Vignale. Rok później pojazd zadebiutował na arenie międzynarodowej przy okazji wystawy w Genewie. To był dobry okres dla marki – w samym 1968 firma wyprodukowała 700 samochodów i był to wtedy najlepszy wynik, jaki odnotowano od czasów otwarcia linii produkcyjnej w Modenie. Na gamę modelową Maserati składały się wówczas: Ghibli, Mexico, Mistral, Quattroporte i Sebring. Producent cieszył się dobrymi wynikami sprzedaży na rodzimym rynku z udziałem przekraczającym 43% w segmencie samochodów z silnikami o pojemności ponad 3500 cm³. 

W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów szukających wygodnego, komfortowego auta do jazdy na co dzień, które jednocześnie oferuje sportowe osiągi, Maserati zdecydowało się na opracowanie nowego modelu. Rozpoczęto realizację projektu AM116 (Alfieri Maserati 116). Firma Carrozzeria Vignale otrzymała zlecenie zaprojektowania nadwozia czteromiejscowego coupe. Był jeden szczególnie istotny wymóg – samochód miał się wyróżniać innowacyjnym wyglądem. W efekcie powstał Indy, nazwany na cześć imponujących zwycięstw 8CTF w Indianapolis 500 w latach 1939-1940.

Nowy model miał sporych rozmiarów szyby, dzięki czemu zapewniał doskonałą widoczność bez martwych punktów. Jednocześnie był elegancki i miał wiele elementów kojarzonych głównie ze sportowymi autami, w tym wysuwane reflektory i wloty powietrza w przednim zderzaku. Wrażenie robił także ścięty tył świadczący o tym, jaki nacisk kładziono na kwestię aerodynamiki w fazie projektowania.

Silnik V8 o pojemności 4316 cm³, wyposażony w cztery gaźniki Webera 42 DCNF i zapłon tranzystorowy z akumulatorem, generował moc 260 KM i współpracował ze standardową 5-biegową skrzynią mechaniczną lub opcjonalną przekładnią automatyczną. Auto rozwijało prędkość maksymalną rzędu 250 km/h.

W 1970 roku Indy był oferowany również z jednostką V8 o pojemności skokowej 4719 cm³, wraz z nowym elektronicznym układem zapłonowym firmy Bosch. Moc zwiększono do 290 KM, a co za tym idzie, prędkość maksymalna została wywindowana do 280 km/h. W 1971 wprowadzono do gamy silnik V8 4.9 o mocy 300 KM i od 1973 roku był to jedyny dostępny wariant. 

Indy zachwycało także swoim wyposażeniem, w tym m.in.: skórzaną tapicerką, mechanicznym systemem antykradzieżowym, regulowaną kierownicą, ogrzewaną szybą tylną i odchylanymi zagłówkami w fotelach przednich. Bardziej wymagający klienci mogli zdecydować się na wspomaganie kierownicy, radio i automatyczną przekładnię. Od 1973 standardem był system klimatyzacji. Łącznie w latach 1969-1975 w Modenie wyprodukowano 1102 egzemplarze tego modelu. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Leclerc o włos od zwycięstwa w Austrii
Następny wpis
De Tomaso powraca z supersamochodem P72

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Maserati świętuje 50-lecie Indy