fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Maserati świętuje 55. urodziny Ghibli

Maserati świętuje 55. urodziny Ghibli

Maserati świętuje 55. rocznicę powstania modelu Ghibli. 3 listopada 1966 roku ten model włoskiego producenta zadebiutował na światowej scenie na stoisku Ghia podczas Salonu Samochodowego w Turynie. 

Dwumiejscowe coupé będące nową interpretacją koncepcji samochodu gran turismo zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro. Nazwa nawiązywała do wiatru, tradycji kontynuowanej do dziś przez model Grecale, będący częścią nowej ery marki Trident.

Ghibli to silny, ciepły wiatr w Afryce Północnej, który niesie ze sobą dużą ilość piasku – decyzja o przyjęciu tej nazwy nie była przypadkowa, biorąc pod uwagę prędkość samochodu, „gorącą” specyfikację techniczną oraz stylistykę.

Maserati zaproponowało samochód o sportowym, ale nierzucającym się w oczy wyglądzie – silnik został zaprojektowany na nowo, w oparciu o znaną, 8-cylindrową jednostkę stosowaną w modelu Mexico. W wersji o pojemności 4700 cm³ osiągał moc 330 KM, a po nim pojawił się jeszcze mocniejszy wariant o pojemności 4900 cm³. Został wyposażony w suchą miskę olejową – rozwiązanie stosowane wyłącznie w wyścigach – i zamontowany na rurowym podwoziu, bardzo nisko. Takie rozwiązanie nadało samochodowi smukły wygląd, który był jednym z fundamentów jego sukcesu.

Najbardziej oczywistą nowością stylistyczną był przód, zdecydowanie oryginalny dla Maserati: reflektory były chowane, a bardzo wąska krata zajmowała cały przód samochodu. Logo Trident pozostało na środku, choć mniejsze niż poprzednio. Widok z boku podkreślał smukłą linię Ghibli: długa, niska maska, mocno pochylona przednia szyba, doskonałe proporcje bez zbędnych ozdób. Trójkątny słupek tylny zyskał własną tożsamość stając się ikonicznym elementem, który później został przejęty przez inne udane modele marki. Zmiany w stosunku do przeszłości widoczne były również w koncepcji dwumiejscowego wnętrza, gdzie instrumenty zostały wbudowane w ogólny projekt, który dominował nad poszczególnymi elementami. W rezultacie powstał samochód gran turismo, który pozostał wierny ekskluzywnemu, luksusowemu stylowi, mocy i komfortowi – a jednocześnie z nadrzędnym motywem wyścigowym – którymi samochody Maserati zawsze się wyróżniały.

Po zaprezentowaniu na Salonie Samochodowym w Turynie 3 listopada 1966 roku, Ghibli zostało wprowadzone na rynek rok później. W 1968 roku jego wnętrze przeszło modernizację i na życzenie auto mogło być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, jak również w 5-biegową przekładnię ręczną. Od 1969 roku dostępna była również wersja Spyder, która mogła być wyposażona w twardy dach; rok później oba modele były oferowane z silnikiem o pojemności 4900 cm³ , przyjmując nazwę Ghibli SS. W takiej konfiguracji samochód jeszcze bardziej umacniał swoją solidną pozycję na rynku.

W sumie w latach 1967-1972 wyprodukowano 128 sztuk Ghibli Spyder i ponad 1200 egzemplarzy Ghibli coupé – jeden z nich został zakupiony przez Henry’ego Forda (wnuka założyciela firmy), który umieścił go w holu Centrum Rozwoju Produktów Forda w Detroit jako wzór do naśladowania i źródło inspiracji.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Ferrari 400 GT zostało sprzedane na aukcji RM Sotheby’s
Next post
Ferrari SA Aperta nie znalazła właściciela na aukcji RM Sotheby’s

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Maserati świętuje 55. urodziny Ghibli