Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Nowa Giulia i Stelvio mogą być bazą dla Quattroporte i Levante

Nowa Giulia i Stelvio mogą być bazą dla Quattroporte i Levante

Maserati, które w ostatnich latach zmaga się z poważnymi problemami, może znaleźć ratunek w bliskiej współpracy z Alfą Romeo. Obie marki należące do koncernu Stellantis mogą wkrótce zacząć dzielić między sobą platformy, silniki, oprogramowanie oraz elektronikę, co miałoby znacząco obniżyć koszty i przyspieszyć rozwój nowych modeli.

Maserati znajduje się w trudnej sytuacji po tym, jak z oferty wycofano kluczowe modele takie, jak Ghibli, Levante oraz Quattroporte. W efekcie w gamie pozostał drogi Grecale i kilka samochodów sportowych, co znacząco ogranicza konkurencyjność włoskiego producenta na rynku aut luksusowych.

Początkowo planowano, że Maserati zaprezentuje nową generację Quattroporte, jednak prace nad projektem zostały wstrzymane w 2023 roku, a później całkowicie porzucone. Dodatkowo Stellantis wycofał planowaną inwestycję o wartości 1,6 miliarda dolarów, co postawiło przyszłość marki pod znakiem zapytania.

Nadzieja pojawiła się jednak wraz z informacją, że Maserati może sięgnąć po podzespoły Alfy Romeo i na ich bazie „złożyć coś nowego”. Mówi się, że nowe generacje Giulii i Stelvio mogą posłużyć jako fundamenty dla przyszłych modeli Quattroporte i Levante.

W rozmowie z magazynem Autocar, CEO Alfy Romeo i Maserati Santo Ficili ujawnił, że marki dążą do synergii, co może oznaczać silniejsze powiązania technologiczne między nimi: Możemy dzielić platformy, architekturę elektroniczną, oprogramowanie i prawdopodobnie układy napędowe. To sugeruje, że kolejne Maserati będą bazować na platformie STLA Large, znanej już z Dodge’a Chargera czy Jeepa Wagoneera S.

Co ciekawe, początkowe plany zakładały, że Quattroporte przyszłej generacji będzie modelem wyłącznie elektrycznym, ale stanowisko firmy w tej kwestii uległo zmianie. Ficili wytłumaczył decyzję:

Musimy rozmawiać z naszymi klientami, ponieważ są teraz trochę zdezorientowani przez mnogość opcji – hybrydy, hybrydy plug-in, samochody elektryczne. Przejście wyłącznie na napęd elektryczny to kwestia czasu, ale jeszcze nie jesteśmy gotowi. Musimy rozważyć napędy MHEV i PHEV, w zależności od kierunku, jaki obierzemy w rozwoju technologii.

Właśnie dlatego Giulia i Stelvio, które w przyszłości będą dostępne jako benzynowe, hybrydowe i elektryczne, wydają się idealną bazą dla Maserati. Korzystanie z gotowych rozwiązań Alfy Romeo może skrócić czas prac rozwojowych i znacząco ograniczyć koszty.

Nie brak jednak obaw, że modele obu marek staną się zbyt podobne. Przykład Tonale i Dodge’a Horneta pokazuje, że zbyt daleko idące bliźniacze konstrukcje mogą rozmyć tożsamość marki. Ficili zapewnia jednak, że zachowana zostanie odrębność, zaznaczając jednocześnie, że współdzielenie niektórych komponentów może być korzystne, o ile zachowana zostanie wyraźna różnica w charakterze pojazdów.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Leclerc tuż poza podium w GP Węgier. Hamilton dopiero P12
Next post
Oto współczesne 288 GTO Revival od Manifattura Automobili Torino

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Back
SHARE

Nowa Giulia i Stelvio mogą być bazą dla Quattroporte i Levante