Podczas Ferrari Finali Mondiali na torze Mugello, włoski producent z Maranello zaprezentował swoje najnowsze dzieło – 488 GT3 EVO 2020. Pojazd będzie rywalizować w najważniejszych międzynarodowych mistrzostwach GT w przyszłym roku. Nowy pakiet EVO jest wynikiem dążenia inżynierów do polepszenia osiągów w oparciu o informacje zwrotne od zespołów wyścigowych.
Aerodynamika, dynamika pojazdu, ergonomia, bezpieczeństwo i niezawodność były głównymi punktami rozwoju, a wszystko to oczywiście w zgodzie z surowymi ograniczeniami mocy i sprawności aerodynamicznej narzuconymi przez przepisy FIA.
Inżynierowie dopracowali aerodynamikę 488 GT3 Evo 2020, aby zwiększyć stabilność samochodu dzięki nowej konstrukcji w przedniej części pojazdu. Ostateczny wygląd przedniego zderzaka zdeterminowało ponad 18 000 godzin obliczeń i symulacji CFD, po których przeprowadzono testy w tunelu aerodynamicznym. Auto zyskało większą siłę docisku, co przełożyło się na stabilność. Nowe są też otwory wentylacyjne, a także drzwi. Wszystko po to, aby efektywniej ukierunkowywać boczny przepływ powietrza.
Dynamika pojazdu 488 GT3 była kluczem do jego sukcesu, a obszar ten został dodatkowo ulepszony w nowym Evo 2020. Rozstaw osi jest dłuższy, tak jak w modelu 488 GTE, aby zoptymalizować zużycie opon. Inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu masy samochodu, dzięki czemu można zastosować więcej balastu, aby osiągnąć minimalną masę narzuconą przez balans wydajności (BoP), obniżając w ten sposób środek ciężkości. Ponadto wszystkie układy sterowania dynamicznego pojazdu, w tym układ kontroli trakcji i ABS, zostały zoptymalizowane.
Silnik pozostał bez zmian – wciąż jest nim podwójnie doładowane V8 z tymi samymi komponentami, co wcześniej. Jedyną różnicą jest system zarządzania jednostką, który ma zagwarantować niezawodność i płynniejsze, bardziej precyzyjne przekazywanie momentu obrotowego.
Wyścigi wytrzymałościowe rozwinęły się do tego stopnia, że coraz bardziej przypominają tradycyjne, krótsze serie. Wymaga to drobiazgowej dbałości o szczegóły, również w kokpicie. Model 488 GT3 Evo 2020 debiutuje nowym siedzeniem, spełniającym przepisy bezpieczeństwa FIA. Opracowany wspólnie z Sabelt dla GT3 i GTE, jest nie tylko bardziej sztywny i wytrzymały, ale także o 2,4 kg lżejszy.
Dodatkowy pakiet 24H/Endurance został zaprojektowany specjalnie dla klientów zainteresowanych tym konkretnym typem wyścigów. Podstawowe wyposażenie obejmuje przedni zderzak z dodatkowymi reflektorami, szybkozłącza do oleju silnikowego i płynu chłodzącego, sprzęgło z włókna węglowego, zaciski hamulcowe zastosowane w GTE oraz stalowe nakrętki kół. Opcjonalnie dostępne są czujniki poziomu płynu chłodzącego, światła ostrzegawcze i reflektory Le Mans LED o mocy 4500 lumenów.
Co istotne, nowe komponenty i ulepszenia wprowadzone w wersji 488 GT3 Evo z 2020 są również dostępne jako zestawy modernizacyjne dla istniejących samochodów.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment