fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Pierwszy prototyp Ghibli Spyder 1968 trafił na sprzedaż

Pierwszy prototyp Ghibli Spyder 1968 trafił na sprzedaż

Po tym, jak Maserati zaprezentowało model Ghibli w wersji coupe na Salonie Samochodowym w Turynie w 1966 roku, szybko stał się on ulubieńcem ludzi z wyższych sfer. Wkrótce pojawiło się zapotrzebowanie na wersję z otwartym dachem. Włoski producent z wielką chęcią podjął się tego zadania i w ten oto sposób powstał pierwszy prototyp z nadwoziem Ghia.

Jako pierwszy z zaledwie 125. egzemplarzy Maserati Ghibli Spyder nosi numer podwozia 1001 i ma kilka unikalnych elementów. Na podstawie wspaniałego nadwozia Giorgetto Giugiaro, ten egzemplarz różni się od ostatecznej wersji produkcyjnej m.in. klamkami drzwi i brakiem zewnętrznego korka wlewu paliwa, który ukryto w bagażniku.

Tylna pokrywa jest również dłuższa w tym prototypie niż w modelu produkcyjnym. Antena radiowa znajduje się w innym miejscu niż w późniejszych modelach. Mechanicznie samochód jest podobny do modelu produkcyjnego, ale jego głowice mają dodatkowe otwory, mające pomieścić zapłon dwuiskrowy, cechę wspólną dla wczesnych egzemplarzy 4,7-litrowego V8 o mocy 314 KM.

Mimo, że nie wyglądał dokładnie tak, jak ostateczna wersja produkcyjna Ghibli Spyder, wielu ludzi zapoznało się z tym konkretnym egzemplarzem dzięki jego publicznemu wystąpieniu na Salonie Samochodowym w Turynie w 1968 roku oraz artykułom w Quattroruote i Road & Track.

W latach 70. samochód został sprowadzony do Ameryki, a przez większość kolejnego dziesięciolecia był przechowywany w dobrych warunkach. Na przestrzeni lat dokonano pewnych modyfikacji, np. montażu lusterka wstecznego i głośników.

W 2018 roku pojazd został sprzedany na aukcji RM Sotheby’s Monterey, a nowy właściciel wysłał go do RM Auto Restoration na pełną renowację, która obejmowała pełną odbudowę silnika, gaźników Webera, skrzyni biegów, a także hamulców i zawieszenia. Chłodnica została ponownie nawiercona i zainstalowano nową wiązkę przewodów, pompę wodną i węże. Odnowiono również wnętrze oraz dorzucono nowe opony Pirelli Cinturato. W efekcie pojazd prezentuje się obecnie niemal tak dobrze, jak w dniu, w którym został zbudowany.

W wyniku renowacji wartej 422 000 dolarów szacuje się, że samochód zostanie sprzedany za kwotę od 1 250 000 do 1 600 000 dolarów na aukcji RM Sotheby’s w Monterey w piątek, 19 sierpnia.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Na wystawę trafił Sian FKP 37 1:1 stworzony z ponad 400 000 klocków LEGO
Next post
Oto następca 488 GT3 – 296 GT3 napędzany turbodoładowanym V6

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Pierwszy prototyp Ghibli Spyder 1968 trafił na sprzedaż