fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Rok 2013 dla koncernu Fiata w Polsce

Rok 2013 dla koncernu Fiata w Polsce

Alfa Romeo 4C

Można go określić jako kolejny rok stagnacji grupy Fiat na polskim rynku. Próżno szukać spektakularnej premiery, która podniosłaby sprzedaż.  Obiecywane nowe modele pojawiły się, ale w innych krajach Europy. Mało tego – koncern nie przedstawił w Polsce długo oczekiwanego i wzbudzającego ogromne emocje modelu Alfy Romeo – 4C. 

Obecnie oferta Fiata opiera się głównie na kultowej 500, jej większym bracie 500L oraz jego uterenowionej wersji 500L Trekking. Przestarzałe modele Punto i Bravo lata świetności mają już dawno za sobą i nie gwarantują dobrej sprzedaży. Uzupełnieniem niezbyt bogatej oferty jest Fiat Freemont. Samochód również nie nowy, lecz oparty na podzespołach Dodga Jurneya. Niestety oferta Lancii wcale nie jest lepsza. Polityka tej marki opiera się głównie na sprzedaży amerykańskich samochodów z włoskim logo. I tak mamy Themę, Voyagera oraz rodzynek produkowany w polskim zakładzie w Tychach, Lancię Ypsilon. Jest to ostatni samochód tej marki skonstruowany w całości przez Włochów. 

Fiat 500L

Najgorzej sytuacja wygląda w Alfie Romeo. Jej salony świecą pustkami. Znaleźć w nich można tylko doskonale znane MiTo oraz samochód klasy kompakt – Giuliettę. Jedyną nowością wprowadzoną przez markę są drobne liftingi obu tych modeli. Jak na markę o pięknej i bogatej historii to zdecydowanie za mało. 

Po przejęciu przez Fiata marki Chrysler bardzo dobrze ma się Jeep i bije kolejne rekordy sprzedaży. Warto dodać, że model Grand Cherokee był najchętniej kupowanym SUV-em w swojej klasie. 

Jedynym naprawdę dużym pozytywem w sprzedaży jest pozycja lidera zajmowana przez Fiat Professional. Model Ducato był nie tylko najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym, ale zajął także wysoką 9. lokatę w ogólnym rankingu najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce.

Wyniki sprzedaży Fiat Auto Poland w Polsce:

1) Fiat Professional 9897 szt.

2) Fiat 9219 szt.

3) Alfa Romeo 1017 szt.

4) Jeep 1006 szt.

5) Lancia 738 szt.

6) Abarth 39 szt.

Patrząc na ogromny kryzys koncernu w Polsce, nawet najdrobniejszy sukces staje się czymś wielkim. Jednym z nich jest niewątpliwie lepszy wynik produkcyjny polskiego zakładu w Tychach, niż miało to miejsce w zeszłym roku. Produkcja wyniosła 295 700 samochodów, z czego ponad połowa to Fiaty 500. Warto podkreślić również znaczny wzrost produkcji Lancii Ypsilon, bo aż o 22%. Około 95% produkcji zakładu trafiło na rynki zagraniczne. Jednak chyba największym sukcesem Fiat Auto Poland w 2013 roku było uzyskanie certyfikatu Gold Level. Nadaje on prawo do tytułu World Class Manufacturing – największego wyróżnienia, jakie może uzyskać przedsiębiorstwo. Jest to dowód na to, że stosuje się tu najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania produkcją w skali światowej.   

Produkcja Fiat Auto Poland w 2013 roku:

1) Fiat 500 174 183 szt.

2) Lancia Ypsilon 61 361 szt.

3) Abarth 500 8512 szt.

Podsumowując: rok 2013 okazał się kolejnym słabym rokiem dla grupy Fiat w Polsce. O skali kryzysu najlepiej świadczy fakt, że Fiat  sprzedał więcej nowych samochodów dostawczych niż osobowych. Skala kryzysu jest na tyle duża, że pierwszy raz od wielu lat nie ma żadnej włoskiej marki wśród 10 najlepiej sprzedających się w Polsce. Przyczyn kryzysu należy upatrywać przede wszystkim w starej i ograniczonej gamie modelowej. Pozostaje mieć nadzieję, że szefowie włoskiego koncernu zrozumieją, że tylko poprzez odświeżenie oferty będą w stanie konkurować z innymi markami. W przeciwnym przypadku Fiat zacznie całkowicie znikać z kręgu zainteresowania potencjalnych nabywców.

Poprzedni wpis
Guy Moerenhout Racing
Następny wpis
Alfetta GT / GTV / GTV6

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Rok 2013 dla koncernu Fiata w Polsce