Silnik Nettuno został opracowany dla MC20 i nie będzie wykorzystywany w innych modelach. Za to możemy spodziewać się, że rozwiązania technologiczne zostaną przeniesione do innych jednostek.
Maserati opracowało 3-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V6 dla MC20 we własnym zakresie i będzie go produkować ręcznie w Engine Lab we włoskiej Modenie. Jednostka rozwija moc 630 KM i 790 Nm maksymalnego momentu obrotowego i współpracuje z 8-biegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną Getrag. Jakie włoski producent ma plany dla Nettuno? O tym wspomniał Matteo Valentini, główny inżynier Maserati ds. silników benzynowych:
Nettuno został zbudowany tylko dla MC20, więc zobaczycie go tylko w tym samochodzie. Ale plan jest taki, że technologia z niego pochodząca, szczególnie system twin-combustion, zostanie wykorzystana w wielu innych silnikach w przyszłości. Kiedy ustalaliśmy parametry osiągów silnika, naszym pierwszym wyborem było zwiększenie rozmiaru turbosprężarki i wprowadzenie jakiegoś e-boostera, aby pozbyć się opóźnienia. Kiedy to przeanalizowaliśmy stwierdziliśmy, że jest to drogie, zawodne i bardzo skomplikowane. Dzięki technologii komory wstępnej mogliśmy osiągnąć wydajność, jakiej oczekiwaliśmy, zachowując przy tym ten sam rozmiar konwencjonalnej turbosprężarki.
System twin-combustion w silniku Nettuno oznacza, że każdy z cylindrów posiada dodatkową komorę wstępną z drugą świecą zapłonową oraz system podwójnego bezpośredniego wtrysku. Technologia ta wywodzi się z Formuły 1.
Valentini nie podał, które jednostki mogą doczekać się podobnego rozwiązania. Autocar spekuluje, że może być wykorzystywany w najmocniejszych wariantach nowego małego SUV-a Grecale, a także modelach GranTurismo i GranCabrio.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment