fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

TwinAir triumfuje w konkursie Międzynarodowy Silnik Roku

TwinAir triumfuje w konkursie Międzynarodowy Silnik Roku

TwinAirJak co roku jury składające się z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów, ogłosiło wyniki konkursu "International Engine of the Year 2011". W tym roku bezkonkurencyjny okazał się silnik 0.9 TwinAir produkowany przez Fiat Powertrain.

Zwycięska jednostka to dwucylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 875 cm3, który dzięki turbosprężarce dysponuje mocą 85 KM. To jeden z silników z rodziny MultiAir, wyposażonych w wyrafinowaną i rewolucyjną technologię, która korzysta z inteligentnego zarządzania zaworami dolotowymi. Rozwiązanie to zapewnia wzrost osiągów, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa oraz emisji CO2. Silnik ten zdobył w sumie cztery nagrody, we wszystkich kategoriach w których startował. Oprócz głównego wyróżnienia –  Engine of the Year, rewolucyjny silnik otrzymał nagrody dla najlepszego debiutu roku – Best New Engine, dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej – Best Green Engine oraz nagrodę w  odpowiadającej mu kategorii pojemności poniżej 1000 cm3.  Obecnie silnik TwinAir napędza jedynie Fiata 500/500C, jednak w najbliższym czasie trafi także pod maskę najnowszej Lancii Ypsilon. Jednostka ta ma ogromny potencjał, dzięki czemu będzie występowała w różnych wersjach mocy oraz zasiania. Oprócz obecnie oferowanej jednostki 85 konnej, już wkrótce pojawią się kolejne dwa warianty dwucylindrowego silnika TwinAir.
 Podstawową wersją będzie wolnossąca jednostka o mocy 65 KM. Druga to topowa wersja turbodoładowana, o mocy 105 KM.  Jednostka ta będzie posiadała jeden z najlepszych stosunków mocy do pojemności skokowej, która będzie wynosiła 120 KM z jednego litra pojemności. Ponadto za jakiś czas zostanie wprowadzona ekologiczna wersja bi-fuel o mocy 80 KM. Wersja ta przystosowana będzie do spalania benzyny jak i gazu ziemnego (CNG).  Fiat Powertrain pracuje także nad silnikiem hybrydowym, w którego skład będzie wchodziła jednostka 0.9 TwinAir. Ten bezprecedensowy sukces razem z zeszłoroczną nagrodą  „Best New Engine 2010" którą zdobył silnik 1.4 MultiAir Turbo, jest kolejnym potwierdzeniem pozycji Fiat Powertrain m jako jednego z liderów rozwoju jednostek napędowych o małej pojemności. 
Opinie jurorów na temat silnika 0.9 TwinAir:
„Silnik TwinAir jest dowodem na to, że ekstremalne zmniejszanie pojemności skokowej nie oznacza niskich osiągów; przy zadziwiającym, bardzo efektywnym momencie obrotowym ten mały silnik jest bardzo zadziorny”- powiedział John Carey, „Wheels’.
„Cztery zwycięstwa w jednym roku? To doprawdy zadziwiający wynik! Silnik TwinAir zapisał się w historii nagród "International Engine of the Year" stwierdził Dean Slavnich, wice-przewodniczący jury konkursu i redaktor magazynu "Engine Technology International".
Nagrody zdobyte przez Fiat Powertrain, nie są jednymi jakie zdobyli włoscy producenci. Tryumfowało również Ferrari z nową ośmiocylindrową jednostką z modelu 458 Italia. Silnik ten zdobył dwie nagrody w kategorii – Best Performance Engine, oraz najlepszy silnik w kategorii powyżej 4000cm3 pojemności. Jednostka o pojemności 4499 cm3,  wyposażona jest wtrysk bezpośredni i generuje 570 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 6000 obr / min, z czego 80% dostępne jest już od 3250 obr / min. Silnik ten pobił rekord w kategorii, stosunek pojemności silnika do maksymalnego momentu obrotowego ( 120 Nm z litra pojemności). Oprócz tego to pierwszy silnik, z tak wysokim współczynnikiem kompresji który wynosi 12:5:1. Jednostka ta chwalona była osiągi, kulturę pracy oraz oszczędność. Zaskakujące jest to, że mimo dużej pojemności oraz mocy silnik spala zaledwie 13,7 litra na 100 km w cyklu mieszanym oraz emituje do atmosfery 275 g/km C02. Dzięki tym cechom jest to najoszczędniejszy i najbardziej ekologiczny silnik w swojej klasie. 
Opinia jurora na temat silnika 4.5 V8:
„Silnik V8 Ferrari, z bezpośrednim wtryskiem jest po prostu wspaniały. Jest miły i delikatny przy niskich obrotach, a przy wysokich staje się wyczynową jednostką o sportowych aspiracjach.” mówi   Yves Maroselli Simister z Francji
Klasyfikacja całego konkursu: 
International Engine of the Year 2011 – Fiat 875cc TwinAir
Best New Engine – Fiat 875cc TwinAir
Green Engine – Fiat 875cc TwinAir
Best Performance Engine – Ferrari 4.5 V8
Silnik o poj. poniżej 1 l – Fiat 875cc TwinAir
Silnik o poj. 1-1,4 l – Volkswagen 1.4 TSI Twincharger
Silnik o poj. 1,4-1,8 l – BMW i PSA 1.6 Turbo
Silnik o poj. 1,8-2 l – BMW 2.0d TwinPower Turbo
Silnik o poj. 2-2,5 l – Audi 2.5 TFSI
Silnik o poj. 2,5-3 l – BMW 3.0 DI TwinPower Turbo
Silnik o poj. 3-4 l – BMW 4.0 V8
Silnik o poj. powyżej 4 l – Ferrari 4.5 V8 
 
O wrażeniach z jazdy Fiatem 500 z silnikiem TwinAir, możecie przeczytać w naszym teście ze stycznia 2011.
Tekst: Jakub Ziółkowski
Zdjęcia: Fiat, Ferrari
Poprzedni wpis
Cizeta Moroder V16T
Następny wpis
Zlot miłośników X1/9 w Grójcu

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

TwinAir triumfuje w konkursie Międzynarodowy Silnik Roku