Ma małą pojemność, ale sporo mocy. Co ważne, pali niezwykle mało benzyny dzięki rewolucyjnej technologii. Zielone ludziki z Greenpeace już się cieszą…
Fiat ogłosił, że wprowadza na polski rynek nową wersję Bravo z turbodoładowanym silnikiem 1.4 MultiAir/140 KM i montowanym seryjnie systemem Start&Stop (spełnia normy emisji spalin Euro 5). Samochód rozpędza nowa, manualna, 6 biegowa przekładnia. Przypominamy, że właśnie jednostki 1.4 Turbo z Fiat Powertrain Technologies (FPT) zdobyły prestiżową nagrodę "Engine of the year 2010/Silnik roku" w kategorii najlepszego nowego silnika roku.
Zdaniem ludzi z Fiata 1.4 MultiAir to jeden z najlepszych na świecie silników benzynowych pod względem ograniczenia emisji CO2 (132 g/km w cyklu mieszanym), będący oprócz tego najlepszym w klasie jeśli chodzi o zużycie paliwa i wartości momentu obrotowego. Na dowód przedstawiają liczby – nowy motor montowany w Bravo zużywa 5,7 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym i osiąga maksymalny moment obrotowy równy 230 Nm przy 1750 obr./min.
Dla niewtajemniczonych kilka słów wyjaśnień czym jest system ów MultiAir… Wynalazek konstruktorów Fiata w ewolucji silników benzynowych jest traktowany jako skok technologiczny porównywalny do tego, który miał miejsce przy wprowadzeniu technologii Common Rail w silnikach Diesla.
Jak zachwalają inżynierowie FPT w porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o takiej samej pojemności, zespół napędowy MultiAir zapewnia wzrost mocy (do 10 proc.) i momentu obrotowego (do 15 proc.), ponadto istotne zmniejszenie zużycia paliwa (do 10 proc.) oraz emisji CO2 (do 10 proc.).
Sekretem MultiAir jest nowy elektro-hydrauliczny system sterowania zaworami. Dzięki bezpośredniej kontroli powietrza za pomocą zaworów ssących silnika, bez udziału przepustnicy, udało się zredukować zużycie paliwa oraz emisję substancji zanieczyszczających środowisko.
W Polsce Bravo z nowym silnikiem MultiAir dostępne jest w wersji Dynamic, Emotion i Sport – kosztuje odpowiednio 67 990 zł i 76 990 zł (Emotion lub Sport).
Wraz z debiutem nowego napędu MultiAir, gamę Fiata Bravo wzbogacono o inną nowość: silnik 1.4 T-Jet/120 KM z homologacją Euro 5, który w stosunku do odpowiednika Euro 4, zmniejsza emisję CO2, z 149 do 146 g/km. Dostępny w wersji Dynamic, Fiat Bravo wyposażony w ten silnik kosztuje 60 990 zł.
Dzięki wprowadzeniu dwóch nowych silników cała oferta jednostek benzynowych w Bravo spełnia normę Euro 5.
Zielone ludziki z Greenpeace już się cieszą 🙂
No Comment