fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

166 MM, czyli jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari

166 MM, czyli jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari

Ferrari 166 MM (Mille Miglia) Touring Barchetta był jednym z najważniejszych modeli w historii włoskiej marki z Maranello. Zadebiutował w 1948 roku podczas targów motoryzacyjnych w Turynie. Krytykom i publiczności bardzo się spodobał za sprawą ponadczasowej linii nadwozia.

Jednak niewielu mogło przewidzieć, co ten sportowy samochód osiągnie w motorsporcie. Sezon wyścigowy 1949 obfitował w serię wielkich triumfów, dzięki czemu Ferrari raz na zawsze zapisało się na mapie świata producentów motoryzacyjnych. Pierwsze sukcesy przyszły bardzo szybko – w kwietniu Barchetta zajęła najwyższe miejsce w słynnym Mille Miglia. Wkrótce Luigi Chinetti poprowadził ten model do kolejnego zwycięstwa, tym razem na Le Sarthe. Kilka tygodni później nadszedł jeszcze jeden triumf – Chinetti ponownie wygrał na belgijskim torze Spa w 24-godzinnym wyścigu. 

Trzy wielkie zwycięstwa w tak krótkim czasie były spełnieniem marzeń wciąż nowej firmy produkującej sportowe samochody, którą założył Enzo Ferrari. W ten oto sposób rozpoczęła się era marki z wierzgającym koniem w logo. 

Egzemplarzem owianym największą legendą był 166 MM o numerze podwozia 00008M, z numerem bocznym 22. To właśnie ten pojazd przejechał linię mety we wspomnianych wcześniej wyścigach Mille Miglia i 24 Hours of Le Mans. Obecnie właścicielem tego auta jest Anne Brockington Lee. Podczas ostatniego Concours of Elegance opowiedziała Ferrari Magazine o tym, jak wraz ze swoim świętej pamięci mężem weszli w posiadanie tego samochodu po latach prób:

Dostaliśmy telefon z informacją, że 166 MM o podwoziu 00008M jest na sprzedaż. Porzuciliśmy wszystko, wskoczyliśmy do samolotu i polecieliśmy do Oregonu, by kupić go na miejscu. 

Z kolei w Spa 24 Hours triumfował egzemplarz o numerze podwozia 0010M. Obecnym właścicielem tego auta jest Jon Shirley, były prezydent Microsoftu. On również zdecydował się wziąć udział w ostatniej edycji Concours of Elegance

O sukcesie 166 MM wypowiedział się Simon Taylor, historyk motoryzacyjny:

Wyścigi wytrzymałościowe były w tamtych czasach ważniejsze od Formuły 1. A Ferrari 166 MM wygrało trzy wielkie zawody w zaledwie trzy miesiące – Mille Miglia, Le Mans 24 Hours, Spa 24 Hours. To była istna sensacja.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Zespół Scuderia Ferrari jest już gotowy na japońskie GP
Następny wpis
Pierwszym elektrycznym modelem Lamborghini mógłby być sedan

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

166 MM, czyli jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari