fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

166 MM, czyli jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari

166 MM, czyli jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari

Ferrari 166 MM (Mille Miglia) Touring Barchetta był jednym z najważniejszych modeli w historii włoskiej marki z Maranello. Zadebiutował w 1948 roku podczas targów motoryzacyjnych w Turynie. Krytykom i publiczności bardzo się spodobał za sprawą ponadczasowej linii nadwozia.

Jednak niewielu mogło przewidzieć, co ten sportowy samochód osiągnie w motorsporcie. Sezon wyścigowy 1949 obfitował w serię wielkich triumfów, dzięki czemu Ferrari raz na zawsze zapisało się na mapie świata producentów motoryzacyjnych. Pierwsze sukcesy przyszły bardzo szybko – w kwietniu Barchetta zajęła najwyższe miejsce w słynnym Mille Miglia. Wkrótce Luigi Chinetti poprowadził ten model do kolejnego zwycięstwa, tym razem na Le Sarthe. Kilka tygodni później nadszedł jeszcze jeden triumf – Chinetti ponownie wygrał na belgijskim torze Spa w 24-godzinnym wyścigu. 

Trzy wielkie zwycięstwa w tak krótkim czasie były spełnieniem marzeń wciąż nowej firmy produkującej sportowe samochody, którą założył Enzo Ferrari. W ten oto sposób rozpoczęła się era marki z wierzgającym koniem w logo. 

Egzemplarzem owianym największą legendą był 166 MM o numerze podwozia 00008M, z numerem bocznym 22. To właśnie ten pojazd przejechał linię mety we wspomnianych wcześniej wyścigach Mille Miglia i 24 Hours of Le Mans. Obecnie właścicielem tego auta jest Anne Brockington Lee. Podczas ostatniego Concours of Elegance opowiedziała Ferrari Magazine o tym, jak wraz ze swoim świętej pamięci mężem weszli w posiadanie tego samochodu po latach prób:

Dostaliśmy telefon z informacją, że 166 MM o podwoziu 00008M jest na sprzedaż. Porzuciliśmy wszystko, wskoczyliśmy do samolotu i polecieliśmy do Oregonu, by kupić go na miejscu. 

Z kolei w Spa 24 Hours triumfował egzemplarz o numerze podwozia 0010M. Obecnym właścicielem tego auta jest Jon Shirley, były prezydent Microsoftu. On również zdecydował się wziąć udział w ostatniej edycji Concours of Elegance

O sukcesie 166 MM wypowiedział się Simon Taylor, historyk motoryzacyjny:

Wyścigi wytrzymałościowe były w tamtych czasach ważniejsze od Formuły 1. A Ferrari 166 MM wygrało trzy wielkie zawody w zaledwie trzy miesiące – Mille Miglia, Le Mans 24 Hours, Spa 24 Hours. To była istna sensacja.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Zespół Scuderia Ferrari jest już gotowy na japońskie GP
Next post
Pierwszym elektrycznym modelem Lamborghini mógłby być sedan

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

166 MM, czyli jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari