Niemal 30 lat po debiucie legendarnej Lancii Stratos powstała jej nowoczesna interpretacja, za którą odpowiedzialny był sam Marcello Gandini, twórca pierwowzoru.
Koncepcyjny model Stola S81 Stratos jest pełnoprawnym samochodem. W zamyśle twórców miał być napędzany silnikiem V8 Maserati, generującym 370 KM. W rzeczywistości nie dysponował jakimkolwiek zespołem napędowym. Jednak to wcale nie umniejsza wyjątkowości tego projektu. Rzadko bowiem się zdarza, że twórca legendarnego auta decyduje się na opracowanie jego nowoczesnej interpretacji.
Nadwozie Stoli zdobił jaskrawy, pomarańczowy lakier, będący ukłonem w stronę HF Prototype 1971, czyli konceptu opracowanego również przez Marcello Gandiniego. Nowoczesny Stratos zadebiutował w 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych w Turynie – czyli 28 lat po tym, jak po raz pierwszy na żywo zaprezentowany został oryginalny Stratos. Sama nazwa S81 nawiązuje do 81. rocznicy warsztatów Alfredo Stoli, które swój początek miały 1919.
Koncept z 2001 roku stanowił hołd dla prawdziwej legendy sportów motorowych. Mimo, że prototyp był niczym więcej jak tylko pełnowymiarowym modelem bez silnika, wzbudził duże zainteresowanie na targach w Turynie. Jak na tamte czasy jego stylistyka była mocno futurystyczna. Z przodu zamontowano światła w technologii LED.
Jak wynika z informacji, do jakich dotarł Car Design News, jedyny w swoim rodzaju egzemplarz Lancii Stoli S81 Stratos obecnie należy do kolekcji Corrado Lopresto, mediolańskiego architekta i biznesmena, który w swoim posiadaniu ma także koncepcyjną Lancię Siblio z 1978, opracowaną na bazie Stratosa.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment