Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

2025 – rok, który zapadnie w pamięci Stellantis Heritage

2025 – rok, który zapadnie w pamięci Stellantis Heritage

Rok 2025 zapisał się w historii Stellantis Heritage jako szczególny moment jubileuszowy, ale też czas bardzo konkretnych rezultatów organizacyjnych i frekwencyjnych. Dział powołany dekadę temu do ochrony i popularyzacji dziedzictwa marek Alfa Romeo, FIAT, Lancia i Abarth zakończył rok z wyraźnymi wzrostami liczby odwiedzających oraz zainteresowania usługami skierowanymi do kolekcjonerów. Jak podkreśla sam producent, jubileusz dziesięciolecia stał się jednocześnie impulsem do dalszego rozwoju inicjatyw o charakterze kulturowym i edukacyjnym.

Sercem projektu pozostaje Heritage Hub w turyńskim Mirafiori, zlokalizowany w historycznej Officina 81. To właśnie tam zgromadzono około 300 pojazdów z kolekcji korporacyjnej FIAT-a, Lancii i Abartha, uzupełnionych wybranymi modelami Alfy Romeo, Autobianchi i Jeepa. Przestrzeń wystawiennicza, udostępniona publiczności w 2023 roku, w 2025 roku przyciągnęła o 6% więcej odwiedzających niż rok wcześniej, w tym znaczną liczbę gości z zagranicy. Według danych Stellantis, wśród zwiedzających znaleźli się zarówno pasjonaci motoryzacji i eksperci branżowi, jak i turyści oraz rodziny z dziećmi, co producent interpretuje jako potwierdzenie międzynarodowego znaczenia obiektu.

Heritage Hub pełnił w minionym roku nie tylko funkcję muzealną. Wielofunkcyjny charakter obiektu pozwolił na organizację 27 wydarzeń – od konferencji i spotkań korporacyjnych po warsztaty i inicjatywy kulturalne. Zdaniem Stellantis pokazuje to, że narracja historyczna i wartości przemysłowego dziedzictwa mogą współistnieć z nowoczesnymi formami prezentacji i rozrywki, choć skala i tempo tego wzrostu wpisują się także w rosnącą modę na motoryzacyjną nostalgię.

Wyraźny wzrost odnotowały również usługi Officine Classiche, czyli wyspecjalizowanego zespołu zajmującego się certyfikacją i renowacją historycznych samochodów. W 2025 roku liczba zleceń renowacyjnych wzrosła o 49% w porównaniu z 2024 rokiem, a listy oczekujących – jak informuje Stellantis – podwoiły się na przestrzeni ostatnich lat. Ponad 52% samochodów powierzonych do prac pochodziło spoza Włoch, przy czym największą liczbę zleceń dotyczyła modeli Alfy Romeo. Równolegle wzrosło zainteresowanie Certyfikatami Autentyczności – o 10% rok do roku i aż o 55% w perspektywie trzech lat. W tym segmencie dominowała Lancia, odpowiadająca za ponad 55% certyfikowanych pojazdów.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów obecności Stellantis Heritage w 2025 roku był udział w Mille Miglia, czyli 43. edycji historycznej rekonstrukcji „najpiękniejszego wyścigu świata”. Na trasie Brescia-Rzym-Brescia pojawiły się trzy samochody pod szyldem Heritage: Alfa Romeo 1900 Super Sprint z 1956 roku, Fiat 600 z 1955 roku oraz Maserati A6 GCS/53 należące do prywatnego kolekcjonera. Wydarzeniu towarzyszyły materiały redakcyjne dokumentujące kolejne etapy rajdu. Zwieńczeniem rywalizacji było zwycięstwo Alfy Romeo 6C 1750 Super Sport z 1929 roku załogi Team Villa Trasqua, co – zdaniem producenta – po raz kolejny potwierdziło historyczne związki marki z Mille Miglia.

Rok 2025 przyniósł również rozbudowany program wystawowy. Stellantis Heritage oddało hołd Dante Giacosie, jednemu z kluczowych konstruktorów FIAT-a, podczas wydarzeń w Neive oraz wystawy w samym Heritage Hubie, poświęconej jego powojennym innowacjom technicznym. Kulminacją był projekt „The Italy We Love: Welcome to the Home of the Fiat 500”, prezentowany od listopada 2025 do stycznia 2026 roku. Ekspozycja obejmuje dziesięć wersji kultowego modelu – od 500 N z 1957 roku po współczesne odmiany elektryczne i hybrydowe – i, jak zaznacza Stellantis, ma opowiadać historię włoskiego społeczeństwa poprzez pryzmat motoryzacji.

Samochody z kolekcji Heritage były widoczne także na międzynarodowych salonach i konkursach elegancji. Od Rally Racing Meeting organizowanego przez Mikiego Biasiona, przez wystawę „Rally Legends – From Dust to Glory” w brukselskim Autoworld, po FuoriConcorso nad jeziorem Como i Auto e Moto d’Epoca w Bolonii – obecność Lancii, Alfy Romeo i FIAT-a miała podkreślać sportowe i technologiczne dziedzictwo włoskich marek. Szczególną uwagę zwróciła Lancia Flaminia Loraymo z 1960 roku, zaprezentowana jako gwiazda Festival Car 2025 w Revigliasco Torinese.

W 2025 roku Stellantis Heritage kontynuowało także projekt „Reloaded by Creators”, w ramach którego powstają limitowane serie samochodów kolekcjonerskich. Do najgłośniejszych premier należał Abarth 695 Club Italia – seria ograniczona do ośmiu egzemplarzy – oraz Alfa Romeo 4C „Collezione GT Nicola Larini”, przygotowana w trzech sztukach i certyfikowana przez Alfa Romeo Classiche. Producent podkreśla, że inicjatywa ta ma nie tylko chronić dziedzictwo, lecz także tworzyć nową wartość kolekcjonerską, choć skala projektów pozostaje niszowa.

Równolegle rozwijano wymiar lifestyle’owy. W listopadzie zaprezentowano chronograf Breil Abarth 1000, a strona internetowa Stellantis Heritage została wzbogacona o materiały redakcyjne poświęcone rocznicom takich modeli, jak Giulietta Berlina, Fiat Uno Turbo i.e., Lancia Delta S4 czy Lancia Ypsilon. Zdaniem organizatorów ma to wzmacniać kulturową rolę Heritage Hubu jako miejsca nie tylko ekspozycji, lecz także narracji historycznej.

Istotnym elementem doświadczenia pozostaje sam budynek Heritage Hubu – historyczna Officina 81 z 1939 roku, pieczołowicie odrestaurowana z zachowaniem industrialnego charakteru. Ekspozycja obejmuje 64 pojazdy w ośmiu strefach tematycznych, a całość uzupełnia przestrzeń poświęcona silnikom, prezentująca ponad 30 jednostek napędowych i prototypów z przeszło stu lat historii włoskiej motoryzacji.

Podsumowując, rok 2025 był dla Stellantis Heritage czasem intensywnej aktywności i mierzalnych wzrostów, które – jak podkreśla sam koncern – potwierdzają rosnące zainteresowanie motoryzacyjnym dziedzictwem. Jednocześnie pozostaje to projekt silnie osadzony w narracji producenta, który poprzez historię buduje swoją tożsamość na przyszłość.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Tak Ferrari w Maranello świętowało sukcesy w roku 2025 w FIA WEC
Next post
 Giselle, czyli jak Lancia Scorpion stała się gwiazdą filmu Disneya

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Back
SHARE

2025 – rok, który zapadnie w pamięci Stellantis Heritage