fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Lancia Stratos i Delta gwiazdami wystawy w Autoworld Museum

Lancia Stratos i Delta gwiazdami wystawy w Autoworld Museum

Od 28 lutego do 21 kwietnia w prestiżowym Muzeum Autoworld w Brukseli będzie można oglądać fascynującą wystawę tymczasową Rally Legends – From Dust to Glory. Wystawa mieszcząca się w okazałym budynku Palais Mondial, celebruje ekscytującą historię Rajdowych Mistrzostw Świata, w której centralne miejsce zajmują „bestie” z grupy B. 

Honorowe miejsce zajmują dwa modele Lancii, które przyczyniły się do uczynienia marki najbardziej utytułowaną w historii, dzięki dziesięciu Rajdowym Mistrzostwom Świata Konstruktorów, trzem Rajdowym Mistrzostwom Świata Konstruktorów, jednemu 1000 Miglia, dwóm Targa Florio i jednej Carrera Panamericana.  Odwiedzający będą mogli podziwiać Lancię Stratos Gr.4 Alitalia (1974), która w tym roku obchodzi 50. rocznicę udziału w Rajdowych Mistrzostwach Świata, oraz Lancię Deltę HF Integrale Gruppo A (1992) – samochód, który sprawił, że miliony fanów zaczęły marzyć o karierze w rajdach samochodowych. Oba egzemplarze należą do cennej kolekcji Stellantis Heritage, działu zajmującego się ochroną i promocją historycznego dziedzictwa włoskich marek. Te dwa rarytasy są zwykle wystawiane w Heritage Hub w Turynie. Więcej informacji na temat wystawy czasowej Rally Legends – From Dust to Glory można znaleźć na oficjalnej stronie Muzeum Autoworld w Brukseli.

Strators GR.4 Alitalia to dwumiejscowe coupe napędzane 6-cylindrową jednostką Ferrari o pojemności 2,4 litra, umieszczoną za kierowcą. W wersji przeznaczonej do motorsportu pojazd napędzany był silnikiem rozwijającym 300 KM.  Stratos odniósł niezwykłą liczbę zwycięstw – do tego stopnia, że został nazwany „absolutną bronią” rajdów. Trzy razy z rzędu wygrał rajd Monte Carlo i zdobył trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974-1976) i tyle samo w Mistrzostwach Europy Kierowców, a także zdobył Puchar Świata Kierowców Rajdowych FIA w 1977 roku z Sandro Monarim. 

Począwszy od 1986 r., aż do początku lat 90. XX w. następowały po sobie co najmniej cztery generacje Lancii Delty HF z napędem na wszystkie koła, wyznaczając kurs zwycięstw, który zapewnił temu modelowi przytłaczającą przewagę nad rywalami, dzięki czemu zyskał on niezachwianą światową reputację w sektorze rajdowym: sześciokrotne Rajdowe Mistrzostwa Świata Konstruktorów (1987-1991), czterokrotne Rajdowe Mistrzostwa Świata Kierowców (1987-1989 i 1991), Rajdowe Produkcyjne Mistrzostwa Świata (Grupa N) w 1987 roku, sześciokrotne Rajdowe Mistrzostwa Europy (1987-1991 i 1993) oraz dwukrotne Rajdowe Produkcyjne Mistrzostwa Europy (Grupa N) 1988 i 1989. Liczba zwycięstw w rajdach mistrzostw świata jest imponująca: 46. Każda generacja odpowiada ewolucji silnika i nadwozia, dzięki czemu Lancia Delta była zawsze o krok przed rywalami. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Nowa seria Alfa Romeo Intensa zaprezentowana w Arese
Next post
Zonda Tricolore na aukcji. Jedna z trzech

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Lancia Stratos i Delta gwiazdami wystawy w Autoworld Museum