Podczas paryskiej aukcji RM Sotheby’s za kwotę 1 833 125 euro sprzedano Alfę Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider by Zagato. To równowartość około 7,64 mln zł. Ta Alfa przybyła do Gonda w Szwajcarii 2 października 1931 roku i została zarejestrowana na nieznanego pierwszego właściciela. Następnie w dniu 25 lipca 1933 r. samochód z nadwoziem Zagato zarejestrowała Marguerite Ulrich, która mieszkała w Blonay w Szwajcarii. Historyk Hans Matti stwierdził w 2009 roku, że oryginalne pozwolenie na dopuszczenie do ruchu określało kolor samochodu jako czerwony. Państwo Ulrich nadal korzystali z podwozia 10814362 podczas podróży do i z Niemiec w latach trzydziestych XX wieku, choć samochód wyrejestrowano wraz z wybuchem II wojny światowej. Mówi się, że jego właściciel był tak zaniepokojony inwazją wojskową, że Alfa Romeo została ukryta za ceglanym murem w ich domu.
Po II wojnie światowej Ulrich zmarł, a dom rodzinny został sprzedany – choć Alfa Romeo nadal była ukryta za ścianą. Louis Visinand uratował ten model 6C 1750 w 1955 roku i przywrócił go do stanu używalności, po czym trzy miesiące później sprzedał go Jeanowi-Frédéricowi Buzerowi. Ten ostatni utrzymywał pojazd w swoich rękach raptem przez rok.
Podwozie 10814362 zostało następnie nabyte przez Allana Dullesa, który pracował dla Biura Służb Strategicznych, przekształconego w CIA. Zachował tę Alfę Romeo przez około rok, po czym sprzedał ją szwajcarskiemu kierowcy wyścigowemu Emmanuelowi „Toulo” de Graffenriedowi w 1957 roku. Ten ostatni z kolei znalazł amerykańskiego nabywcę, który podobno zapłacił 15 000 franków szwajcarskich. Odnotowano, że samochód przejechał około 30 000 kilometrów i był bardzo dobrze zachowany. Następnie trafił do dealera Hawley Marion w Costa Mesa w Kalifornii, za pośrednictwem którego znaleziono nowego nabywcę – amerykańskiego kierowcę wyścigowego Phila Hilla, który własnie zaczął ścigać się w Formule 1 dla zespołu Ferrari i później zdobył mistrzostwo świata 1961 roku, a także trzykrotnie wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans.
Hill był pasjonatem Alfy Romeo i pozostał w posiadaniu podwozia 10814362 przez 30 lat, do czasu sprzedaży Bobowi Rubinowi z Long Island w stanie Nowy Jork w 1988 roku. W aktach znajdują się zdjęcia Hilla z tym pojazdem. Jeffrey Vogel nabył model 6C 1750 w 1993 roku, a samochód jeszcze dwukrotnie przechodził z rąk do rąk zanim został nabyty w 2010 roku przez właściciela zlecającego sprzedaż za pośrednictwem domu aukcyjnego RM Sotheby’s.
W okresie od marca 2003 r. do stycznia 2004 r. Alfa Romeo została poddana renowacji w D. L. George Coachworks w Pensylwanii. Ponad 80 stron faktur i arkuszy roboczych szczegółowo opisują prace, których kwota przekroczyła 45 000 USD. Samochód przeszedł kompletny remont układu jezdnego i napędowego, z wyjątkiem silnika, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania wnętrza i nadwozia Zagato. Jako jeden z zaledwie 106 egzemplarzy Alfy Romeo 6C 1750 Gran Sports, podwozie 10814362 jest doskonale zachowana i stanowi nie lada gratkę dla kolekcjonerów.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment