fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Diesel czy benzyna? Co wybrać?

Diesel czy benzyna? Co wybrać?

Benzyna droga jak diabli, każda kropla diesla jest na wagę złota! Który samochód przejedzie 100 km spalając tyle co nic? Oto efekty poszukiwań aut z najniższym zużyciem paliwa.

Rzeczoznawcy niemieckiego automobilklubu ADAC testowali auta z napędem benzynowym i wysokoprężnym. W klasyfikacji brano pod uwagę zużycie paliwa (tak jak w życiu – nie z folderu producenta Smiley) podczas jazdy miejskiej, poza miastem i spalanie średnie, miesięczne koszty eksploatacji w euro zakładając, że samochód użytkowany jest przez 4 lata i pokonuje dystans 15 tys. km rocznie plus cenę wersji podstawowej auta i moc silnika.

Wśród najoszczędniejszych małych aut benzynowych znalazł się Fiat 500 1.2 8V/69 KM Start&Stop – jego wynik to odpowiednio – miasto/poza miastem/średnie – 5,6/4,1/4,7. Koszty eksploatacyjne wynoszą 382 euro na miesiąc (ok. 1577 zł).

Także w klasyfikacji najoszczędniejszych turbodiesli pojawił się Fiat 500 w wersji z silnikiem 1.3 JTD Multijet 16V/ 95 KM Start&Stop – wynik – miasto/poza miastem/średnie – 5,0/3,3/3,9. Przy identycznych założeniach jak w przypadku benzyny miesięczny koszt eksploatacji to 404 euro (ok. 1668 zł)

Wśród najbardziej oszczędnych kompaktów z napędem wysokoprężnym pręży się Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM 16V – miasto/poza miastem/średnie – 5,5/3,7/4,4. Dla Giulietty nie obliczono kosztów ponieważ jest jeszcze młodym autem.

Diesel czy benzyna? Każdy może sobie w prosty sposób policzyć jaki samochód bardziej mu się opłaci, jedyną niewiadomą będą zmiany ceny paliw. Na koszty eksploatacji wpływa nie tylko spalanie ale także cena początkowa i częstotliwość serwisowania. Pierwszą potrzebną rzeczą jest okres w jakim będziemy eksploatować nasz samochód, np. 3 lata. Oraz ilość przejeżdżanych przez nas rocznie kilometrów. Liczbę kilometrów mnożymy razy średnie spalanie i razy spodziewaną cenę paliwa. Mając koszty paliwa, dodajemy do nich cenę początkową i koszty eksploatacji (przeglądów). Dla obu silników robimy takie zestawienie i już wiemy, co dla nas jest tańszym rozwiązaniem. Nie należy nadmiernie przejmować się zmianą ceny litra paliwa, przy tym obliczeniu liczy się bardziej stosunek ceny oleju do benzyny , który jest raczej stały.

Poprzedni wpis
Gorąco? Czas na małego fiata topless
Następny wpis
Oto najlepszy "Hot Hatch" wszech czasów!

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Diesel czy benzyna? Co wybrać?